Pražské jaro nově zahájí Collegium 1704. Má vlast zazní v historicky poučené interpretaci

Smetanova Má vlast na zahajovacím koncertu Pražského jara 2021 zazní v podání souboru Collegium 1704 a dirigenta Václava Lukse. Původně ohlášení interpreti Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin a dirigent Vladimir Jurowski byli nuceni svou účast odvolat, neboť v Německu aktuálně platná nařízení upravující práci orchestrů jim neumožní nazkoušet toto dílo. Vstupenky na koncert zůstávají v platnosti. 

Dnešní pohnutá doba přeje odvážným řešením. Proto jsme se rozhodli vsadit na Václava Lukse a jeho Collegium 1704, kteří patří nejenom k české špičce, ale stali se jedním z nejrespektovanějších souborů svého druhu v Evropě. Svou cestu ostatně započali před téměř dvěma dekádami právě na Pražském jaru,“ uvádí ředitel festivalu Roman Bělor. „Vždy jsme dbali o to, aby zahajovací koncert Pražského jara vedle respektu k tradici přinášel také moment znovuobjevování, překvapení. Jsou to nové interpretace, nová chápání díla současnými hudebníky, které dílo udržují naživu a činí jeho uvádění relevantním i ve 21. století,“ uzavírá Bělor.

Provést Mou vlast na dobové nástroje a v duchu interpretačních zvyklostí konce 19. století je neobvyklá výzva,“ říká dirigent Václav Luks. „Při přístupu k tomuto Smetanovu ikonickému dílu je třeba vzít v úvahu nejen historický kontext vzniku jednotlivých částí cyklu, ale také jeho pozoruhodnou interpretační tradici. Vždyť již při poslechu první nahrávky Mé vlasti za řízení Václava Talicha z roku 1929 si uvědomíme, jak radikálně se proměnila interpretace romantického repertoáru za posledních sto let a jak pestrá paleta hudebních výrazových prostředků a barev upadla za poměrně krátkou dobu v zapomnění. Naše provedení nebude muzeální rekonstrukcí. Věřím, že se nám Mou vlast podaří představit v nových barvách, a přitom s respektem k odkazu jejího geniálního tvůrce,“ zdůrazňuje Luks.

Nebude se jednat o první uvedení Mé vlasti orchestrem historických nástrojů – na zahajovacím koncertu Pražského jara roku 1996 tak učinili London Classical Players s dirigentem sirem Rogerem Norringtonem. „Vyvolalo to tehdy poměrně velký rozruch,“ uvádí dramaturg festivalu Josef Třeštík. „Od té doby se povědomí naší veřejnosti o historicky poučené interpretaci výrazně posunulo a domácí scéna staré hudby neuvěřitelně rozvinula. Stejně tak aktivity Collegia 1704 a Václava Lukse posledních let svědčí o tom, že zdaleka nepatří jen mezi přední interprety hudby Jana Dismase Zelenky a dalších barokních autorů, na kterých se původně vyprofilovali, ale že svůj záběr rozšiřují i o repertoár 19. století.“ 

Sdílet článek: