pondělí, 11. leden 2016

Ovlivnit chod nebes. PKF uvede premiéru skladby Michala Nejtka I Hear the Sky

Napsal(a) 

Michal Nejtek, foto Jiří Turek Michal Nejtekfoto: Jiří Turek

"Některé domorodé kultury věří, že je za pomoci určitých hudebních vzorců možno ovlivnit činnost a chod nebes," píše skladatel Michal Nejtek v úvodu svého komentáře ke kompozici I Hear the Sky, kterou napsal na objednávku PKF – Prague Philharmonia. Orchestr ji provede v neděli 17. ledna 2016 ve Dvořákově síni Rudolfina spolu s hudbou Richarda Wagnera, Bély Bartóka a Clauda Debussyho. Program bude řídit šéfdirigent PKF Emmanuel Villaume a sólistou v Bartókově koncertu bude maďarský violoncellista a vítěz mezinárodní soutěže Pabla Casalse v německém Kronbergu László Fenyö.

"Ansámbl hudebníků (herců, zpěváků) má za úkol v rámci rituálního obřadu vytvořit takový hudebně-vizuální tvar, který naváže ‚spojení s nebesy‛. Lidé mají za to, že díky tomuto spojení je možno nebesa ‚zaslechnout‛ a porozumět tomu, co říkají; vyřčené pak transformovat do podoby, která je v korelaci s vlastním životem a nějakým způsobem ho ovlivňuje.

Ve skladbě I Hear The Sky jsem coby materiál použil melodicko-rytmické fráze (patterny) z etnické hudby (Pygmejové, gamelan aj.). Žádná ovšem nezazní ve své původní podobě – všechny jsou nějakým způsobem trans- nebo de-formované, harmonizované, spletené do podivných kontrapunktů, variované… Domnívám se, že dnes už těžko můžeme dešifrovat původní poselství rituálních patternů. Jejich ‚smysl‛ musíme chtě nechtě interpretovat a přizpůsobit ho dnešku, což nutně nemusí znamenat jeho banalizaci," uvedl Michal Nejtek, jehož záběr sahá od spolupráce s orchestrem Berg, pro který napsal několik orchestrálních skladeb, přes improvizační skupinu Limbo, jazzovou formaci Face of the Bass nebo NTS Trio až po kapelu Davida Kollera a aranžování klasických děl Plastic People of the Universe.

Maďarský violoncellista László Fenyö vystoupil v posledních několika sezonách na nejdůležitějších světových pódiích. Patří sem Concertgebouw v Amsterdamu, londýnská Wigmore Hall či Gasteig v Mnichově. Jako sólistu si jej pozvaly orchestry v Singapuru, Koreji, Beethoven Orchester Bonn, výmarská Staatskapelle Weimar, Orquestra Metropolitana de Lisboa, Lancaster Symphony Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra a mnohokrát vystoupil pod taktovkou skladatele a dirigenta Krzysztofa Pendereckého.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.