Ostravské dny přinesou novou českou hudbu ve světovém kontextu

Festival hudby dneška Ostravské dny nabídne vydatnou porci současných skladeb. V Ostravě posledních deset dní v srpnu dostanou unikátní příležitost i čeští skladatelé, a to v souvislosti s mezinárodně široce koncipovanou hudební scénou. Stane se tak v prostorách duchovních, industriálních, v kulisách moderní architektury městské galerie současného umění PLATO a uměleckého klastru Ostravské univerzity nebo v otevřeném prostoru Masarykova náměstí v samém centru města a nedaleké náplavce řeky Ostravice. Česká soudobá hudba bude prezentována také prostřednictvím nového dokumentárního filmu České televize. Vstupenky na jednotlivé koncerty i permanentky jsou v prodeji. Stěžejní body programu jsou zveřejněny na webu festivalu.

Na Masarykově náměstí se 25. srpna odehrají dvě flash-mob opery v Brně působících skladatelů: Zásady tvorby pouličního názvosloví Radima Hanouska, který se jako basklarinetista a saxofonista v obou operách sám zařadí mezi účinkující, a Rozlučka se svobodou (opera v rytmu techno-optimismu) Františka Chaloupky. Kromě dvou zpěvaček a čtyř saxofonistů do instrumentace „vložil“ také dvě elektrické koloběžky a čtyři hoverboardy. Další prezentace Františka Chaloupky se uskuteční o dva dny později (neděle 27. srpna) na orchestrálním zahajovacím koncertě v Trojhalí Karolina, kde zazní jeho Allegory of the Cave, dosud nehraná skladba pro velký orchestr. V místě, kde původně hučely stroje a turbíny funkční koksovny, bude hrát mezinárodní ONO – Ostrava New Orchestra, velký symfonický orchestr mladých interpretů z deseti evropských zemí.

Ostravská banda, komornější verze dalšího rezidenčního orchestru festivalu, ve kterém hrají i špičkoví sólisté nové hudby, poslouží skladbám Petra Bakly, Petra Cíglera a Miroslava Srnky, z nichž první dvě jmenované zazní ve světové premiéře (Baklův Diptych a nová, přepracovaná verze Cíglerovy Echolocations). Srnkova skladba Overheating vznikla v roce 2018 na objednávku Los Angeles Philharmonic. Skladby všech tří skladatelů budou uvedeny v rámci jednoho programu, a to v pondělí 28. srpna na zastřešeném náměstí Trojhalí Karolina, v hlavním „koncertním sále“ Ostravských dnů.

Pro impozantní prostor Katedrály Božského Spasitele v centru Ostravy vznikla skladba Michala Rataje Načálo polunóščnici. Skladatel využívá akustických možností druhé největší církevní stavby na Moravě a napsal ji pro bicí nástroje a hlasy, varhany, elektroniku a další nástroje. Světovou premiéru své kompozice pro varhany a dva improvizující sólisty připravuje rovněž Peter Graham (Jaroslav Šťastný). Poprvé na Ostravských dnech zazní hudba Jana Dobiáše. Jeho nová kompozice Zem pohlcená sesmýkla se po své dráze, která vzniká pro hlasy a perkuse, je inspirována básní Podzimní večer Otokara Březiny a pohybem Země kolem Slunce. Tyto a další skladby naplní chrámovou loď Katedrály Božského Spasitele v rámci koncertu Spiritual and Empiric v úterý 29. srpna. Dvojkoncert ukončí Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova (Litanie) pro housle a troje perkuse Pavla Zemka Nováka. Světová premiéra celovečerního díla pro perkusistu Martina Opršála se uskutečnila vloni na Velikonočním duchovním festivalu v Brně.

Miroslav Srnka v dokumentu České televize, foto ČT

Z nejstarší generace současných českých skladatelů nabídne festival novinku v Kanadě působícího skladatele a fagotisty Rudolfa Komorouse (1931) a zakladatele Ostravských dní Petra Kotíka (1942), kteří stáli u zrodu legendárního souboru Musica Viva Pragensis. Zatímco Komorous dokončuje sólový kus pro fagot, který zazní díky Martinu Petrákovi na nočním koncertě 1. září v městské galerii současného umění PLATO, Kotík pracuje na velké orchestrální kompozici, která bude provedena na jednom ze závěrečných koncertů v Trojhalí Karolina v sobotu 2. září. Novinky naopak nejmladších českých skladatelů a skladatelek, adeptů pro účast na Institutu Ostravských dnů, jsou momentálně ve stadiu výběru (z vysokého počtu přihlášek). Vybrané skladby budou součástí festivalového programu.

Dokumentární film České televize Chci slyšet, co jsem nikdy neslyšel režiséra Petra Zahrádky ukazuje specifika práce českých skladatelů: Miroslav Srnka se zamýšlí nad tím, co je pro něj jako umělce největší satisfakcí a jak pracuje se zvuky, které ještě nikdy nikdo neslyšel. Michal Rataj představuje nastudování svého klavírního koncertu MOVIS na Pražském jaru (světová premiéra se uskutečnila právě na Ostravských dnech), Eliška Cílková provedení Smyčcového kvarteta č. 4 a Duo Palagrachio (Ivan Palacký a Peter Graham) provede posluchače svými „koncerty s volným průběhem“, kde se kromě varhan rozezní i pletací stroj. Na scénáři k filmu se podílel Pavel Klusák. Premiéra celovečerního dokumentu se uskuteční v pátek 25. srpna v ostravském kině Minikino Kavárna.

Sdílet článek: