čtvrtek, 10. září 2020

Opera v kavárně a knihkupectví: Spolek Hausopera pokračuje v brněnské trilogii

Napsal(a) 

 , foto Jiří Sláma foto: Jiří Sláma

Před dvěma lety se v Brně hrála vodní opera Poslední pólo. Dílo skladatele Marka Ivanoviće a libretisty Josefa Škarky vzbudilo zájem atraktivním prostředím i využitím specifické akustiky plaveckého bazénu. Spolek Hausopera nyní připravuje k uvedení další dvě krátké opery spjaté s funkcionalistickými památkami Brna.

Dvojice představení začne 16., 17. a 18. října 2020 vždy ve 20 hodin v Zemanově kavárně a cukrárně, odkud se po první části diváci přesunou do nedalekého Knihkupectví Michala Ženíška. Autory první ze dvou letošních novinek s titulem Věčná slečna Bledá jsou Markéta Dvořáková společně s Ivem Medkem, libreto psal Josef Škarka„Práce na nové opeře mě oslovila znejistěním“, říká skladatelka Markéta Dvořáková. Potácíme se mezi snem a skutečností, není zřejmé, kde je tady a kde je tam, a kdo je vlastně Bledá? Divák si odpovědi najde sám, musí ale zapojit fantazii a představivost, protože stejně důležité jako to, co je vidět na jevišti, je i ono skryté za ním. Baví mě vnitřní svět pana Bartoše a vedle něj mimózní Bledá, která prožívá svůj vlastní příběh. Nástrojovým obsazením jsme se s Ivo Medkem snažili co nejvíce přiblížit charakteru šlágrů 30. let, abychom se naladili na zachovalý interiér funkcionalistické Zemanovy cukrárny.“ Nejdéle a bez přestávky fungující podnik svého druhu v Brně se tak stane dějištěm událostí, které během jednoho odpoledne zažil nenápadný obchodní cestující. Společnost mu budou dělat bledá servírka a retro atmosféra podniku, který v roce 1936 navrhl brněnský architekt Vítězslav Korn pro cukráře Josefa Sedláčka.


„Hravé a k plevelným slovům krásně jizlivé libreto Josefa Škarky mě těšilo v každé fázi práce. Opera se díky němu stává o něco živějším, pulzujícím žánrem.“


V druhé půlce večera se dějiště přesune do Paláce Alfa, který byl dokončen v roce 1937 podle návrhu Bohuslava Fuchse. Hra o Malinu skladatele Lukáše Sommera se totiž odehraje v obchodě knihkupce Michala Ženíška, který v opeře sám vystoupí. Pro posluchače je připraven příběh o snaze zachránit podnik před krachem, přičemž dojde k odhalení dávného zločinu. Skladatel Lukáš Sommer si přeje, „aby všechno působilo přirozeně a jakoby mimoděk a aby karikatury lidských charakterů nepůsobily nijak zlomyslně. Aby si každý v zahloubaném knihkupci, jeho upovídané choti i cynickém dealerovi našel kousek sebe sama. Hravé a k plevelným slovům krásně jizlivé libreto Josefa Škarky mě těšilo v každé fázi práce. Jsem rád, že jsem do Josefova ojedinělého textu mohl přidat kus své hudby a mohl se účastnit jeho projektu. Opera se díky němu stává o něco živějším, pulzujícím žánrem.“

Režie obou oper se ujal Jiří Nekvasil. V čem je pro něj práce pro Hausoperu jedinečná? „Krásná je především práce s týmem tvůrců, kteří se do projektu Trilogie pro město zapojili. Je to taková hausfamilie. Na divadle mě baví sledovat, když se něco tvoří, a čekat, jak se to ujme. To se Hausopeře zatím myslím daří.“ Věčná slečna Bledá zazní 16. října 2020 v premiéře, Hra o Malinu má za sebou první uvedení v pražském Knihkupectví Řehoře Samsy a tři představení v Knihkupectví Michala Ženíška v rámci Maratonu hudby Brno 2020. Scénu a kostýmy obou oper navrhli Tomáš a Zuzana Rusínovi, světelný design je dílem Barbory Jágrové a Pavly Beranové.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.