Makropulos – nova na agenturním nebi

V uplynulých dnech se představila nová umělecká agentura Makropulos, která získala ke spolupráci špičkové české umělce. Zastupuje například Tomáše Jamníka, Josefa Špačka, Janu Bouškovou, Dvořákovo trio a další významné hudebníky. Agenturu založila Martina Výrková, která má zkušenosti v oblasti hudebního managementu a citlivě vnímá, co umělci potřebují.

Na představení agentury v pražské Galerii Lucerna se sešla přední jména českého interpretačního umění: Jana Boušková, Josef Špaček, Tomáš Jamník, Dvořákovo trio – tedy Jan Fišer, Tomáš Jamník a Ivo Kahánek – Marek Kozák, Škampovo kvarteto a Incendio trio, které chce Martina Výrková uvést do povědomí pořadatelů a posluchačů jako nadějný mladý soubor. Chyběl jen dirigent Petr Popelka, který se právě v těch dnech ujímal funkce šéfdirigenta Norského rozhlasového orchestru.

Martina Výrková

Proč se Martina Výrková rozhodla – ve spolupráci s Tomášem Jamníkem – tuto agenturu založit? „Pro mě je základní pracovat s umělci, kteří na prvním místě vnímají právě umění.“ Můžeme namítnout, že i umělci jsou lidé, kteří prodávají svou práci a musejí z něčeho žít. Ovšem podle zakladatelky agentury se všechno odvíjí od představ, které umělec a jeho zastoupení mají. „Pokud máte vizi, že chcete dělat skvělou hudbu za adekvátních podmínek, pak tomu všechno přizpůsobím. Ráda bych přispěla k uvědomění, že kvalitní umění není nadstandard, ale základ, který obohacuje náš život. Umělci k tomu, aby mohli svůj dar předávat dál, vždy potřebovali podporu svého okolí – ať už finanční, organizační nebo psychickou – a agentura Makropulos jim takové zázemí chce poskytovat,“ objasňuje Martina Výrková.

Zřejmě zásadní otázka je, jak se agentuře podařilo získat ke spolupráci špičku českého interpretačního umění. Martina Výrková vysvětluje: „Celé to začalo Petrem Popelkou, který je mnohem známější v zahraničí než u nás. Je to umělec tělem i duší a nikdy se nestaral o své promo, o to, aby se o něm vědělo. Seznámili jsme se a začali jsme spolupracovat. Jednou jsem mluvila s Tomášem Jamníkem, a když zjistil, že se pohybuji v této oblasti, zajásal a svěřil se mi, že si už spoustu let pohrává s myšlenkou spoluzaložit agenturu, která by se podílela na vytváření vysoce profesionálního prostředí. Nu a povědomí o tom, že se chystám založit agenturu, se šířilo dál. Nato jsem se potkala s Josefem Špačkem, který byl té myšlence zastupování v České republice také nakloněn. A pak už přicházeli další: Jana Boušková, Dvořákovo trio, Škampovo kvarteto, Marek Kozák. Ale chci něco dělat i pro mladé. Neustále slýcháme nářky, jak se mladí velmi těžce prosazují, tak i jim chceme pomoci. Máme Makropulos talenty – prozatím je pod našimi křídly Incendio trio ve složení Filip Zaykov, Karolína Františová a Vilém Petras.“

, foto Makropulos

Agentura Makropulos vydala první katalog, v němž představuje zastoupené umělce, jejich profily, fotografie a dramaturgii, kterou nabízejí v aktuální sezoně. Obsáhlá je i prezentace na webu, aby měli pořadatelé co nejvíce informací. Agentura se nyní soustřeďuje na českou a slovenskou scénu vážné hudby, už nyní však plánuje další důležitý krok – vstup do zahraničí. „Spolupracujeme s menšími zahraničními agenturami, uvažujeme o vstupu do jedné z evropských sítí. Všichni zastoupení umělci už nyní mají široké portfolio zahraničních kontaktů, zde se tedy doslova ukáže význam týmové hry. Já sám využívám toho, že již dvanáct let žiju v Berlíně, světové hudební metropoli,“ říká Tomáš Jamník, jeden ze zastoupených umělců. A co od nové agentury dále očekává? „Je to úleva. Vím, že teď mohu vypnout telefon a soustředit se pouze na hudbu. Martina má ohromnou empatii, pečlivě naslouchá každému umělci a s každým pracuje tak, jak v tu chvíli potřebuje.“

Podle Tomáše Jamníka je dnes ve vážné hudbě velmi důležité, aby umělec mohl dlouhodobě plánovat a připravovat programy, které jsou nějakým způsobem jedinečné. A to je jeden z cílů agentury Makropulos – aby se každý umělec mohl individuálně profilovat, nerozptylovat se organizačními záležitostmi a dále profesně růst.

Sdílet článek: