Konec sezony PKF – Prague Philharmonia za zvuků saxofonu Philippa Portejoie

Philippe PortejoieVečer otevře Jazzová suita pro malý orchestr, H 172 jediného českého zástupce programu, Bohuslava Martinů. Obdiv k francouzskému umění, řádu, čistotě a vytříbenému vkusu ovlivnil skladatele až do té míry, že se v touze za poznáním impresionismu vydal v roce 1923 za studii do Paříže. Pařížská hudební scéna 20. let 20. století se však změnila, dominoval jí neoklasicismus jiskřící ironií, humorem a inspirací velikánů hudby 18. století. Hudba Pařížské šestky s tóny jazzu se jej dotkly natolik, že zkomponoval právě Jazzovou suitu, jež měla premiéru 7. června 1928 na festivalu v Baden-Badenu. Premiérované dílo následně kritika označila za nejlepší skladbu operního večera. Na základě tohoto úspěchu pak dostal Martinů několik zajímavých nabídek na další tvorbu.

Jako druhá skladba zazní Tallahatchie Concerto pro saxofon a orchestr z roku 2001 nizozemského současníka Jacoba Ter Veldhuise známého pod pseudonymem Jacob TV. „Tato skladba původně rockového hudebníka patří mezi autorovy nejznámější kompozice. Navíc je první skladbou, kterou Veldhuis zkomponoval v období po svém nejvýznamnějším díle, velkém oratoriu Paradiso (2000). Podle jeho slov je koncert pro saxofon monumentálním oratoriem ovlivněn a pro své abstraktní pojetí jej považuje za výjimečný kus ve své tvorbě. Jak popsal sám autor, dílem bychom se měli nechat unášet nebeským prostředím až k tomu pozemskému – jedná se o snovou výpravu, cestu k nalezení momentů krásy blaženosti a extáze,“ přibližuje charakter skladby muzikoložka PKF – Prague Philharmonia Hana Dohnálková.  

PKF - Prague Philharmonia, foto archiv PKFV rámci chystaného programu by nebylo možné nevyzdvihnout další dílo, jež zazní v interpretaci Philippa Portejoie a které je považováno za skutečný základ repertoáru pro saxofon, Concertino da camera pro altový saxofon a jedenáct nástrojů francouzského skladatele Jacquese Iberta. Ibert tento komorní koncert napsal pro svého přítele, velkolepého saxofonistu Sigurda Raschera, zakladatele jednoho z prvních klasických saxofonových kvartet Raschèr Saxophone Quartet. Středeční koncert však nabídne dílo v originálním pojetí – na přání dirigenta bude smyčcový aparát rozšířen na větší počet hráčů.      

 Večer vyvrcholí skladbou Daria Milhauda, jemuž v průběhu 20. sezony PKF – Prague Philharmonia věnovala mimořádnou pozornost. Jedna z jeho nejpopulárnějších skladeb, Stvoření světa, balet pro malý orchestr a sólo saxofon napsal Milhaud okouzlen jazzovými motivy v roce 1923. Jedná se o balet o šesti navazujících scénách, pojednávajících o stvoření světa na základě africké lidové mytologie s prvky latinskoamerické taneční hudby, blues, rumby a improvizovaného jazzu. Svým dílem tak Milhaud propojil ideál estetiky Pařížské šestky a po staletí trvající francouzskou zálibu v exotice, kterou však pro samotného Milhauda reprezentoval Le Jazz hot, zpěvačka Josephine Baker a Picassovy obrazy a sochy inspirované africkými kresbami. PKF – Prague Philharmonia během závěrečného koncertu vzdá Dariu Milhaudovi v této sezoně hold naposledy a upomene tak „muže vytříbeného humoru a neobyčejné tvůrčí potence“ (Jakub Hrůša, šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia).

 

Sdílet článek: