Káťu Kabanovou v Metropolitní opeře doprovodí výstava v Českém centru

Při příležitosti uvedení opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová v Metropolitní opeře v New Yorku otevírá České centrum v České národní budově na Manhattanu tematickou výstavu připravenou brněnským Moravským zemským muzeem. Ta odhaluje okolnosti vzniku a prvního uvedení opery v Brně, od kterého letos uplyne devětadevadesát let. Kromě toho představuje historii inscenací světově známého českého skladatele na scéně MET a ukazuje působivé papírové koláže umělkyně Venduly Chalánkové. Slavnostní zahájení výstavy ve čtvrtek 12. března doplní vystoupení studentů newyorské Mannes School of Music, kteří zahrají několik úryvků z Janáčkových hudebních kompozic.

Výstava americké návštěvníky seznámí s tím, jak Janáček hledal námět k opeře, jak sestavoval kompozici, jakým způsobem připravoval premiéru v roce 1921 i jak jednal s nakladateli. Přiblíží i autorovu múzu Kamilu Stösslovou, která mu byla inspirací nejen pro Káťu Kabanovou, a poukáže na problematiku přípravy kritických edicí skladatelových oper. Historie oper Leoše Janáčka na scéně MET, připravena přímo newyorskou metropolitní operou, se zaměří na vůbec první uvedení Její pastorkyně ještě za skladatelova života, přes pozdější inscenace oper Věc Makropulos, Káťa Kabanová a Z mrtvého domu. Součástí výstavy jsou také série papírových koláží s motivy postav z Janáčkových oper a portrétů Leoše Janáčka a jeho blízkých z dílny brněnské umělkyně Venduly Chalánkové, která spolupracovala i na sérii animovaných videí Leoš Janáček ve třech minutách. Ta budou rovněž na výstavě v Českém centru ke zhlédnutí. Výstavu doplní v následujících dvou měsících doprovodný program včetně recitálu složeného především z děl brněnských autorů v podání Štěpána Filípka a Katelyn Bousky 19. března.

Káťa Kabanová, foto MET

Jde nám o to připomenout Leoše Janáčka jak v českém, tak v americkém kontextu a mimo jiné rozvinout diskuzi o jeho interpretaci v Evropě a v zámoří. České centrum New York se tímto stane místem setkávání všech, kteří se touto nepřehlédnutelnou osobností české hudební historie zabývají ať už profesně, nebo je Janáček vnitřně inspiruje,“ přibližuje záměry výstavy ředitel Českého centra New York Miroslav Konvalina.

Úvodní slovo na vernisáži pronesou Michael Beckerman, profesor hudby a vysokoškolský profesor na New York University, který napsal šest knih včetně Janáček as Theorist, a Jiří Zahrádka, muzikolog, kurátor Janáčkova archivu Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea a docent na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, jehož největším badatelským zájmem je právě život a dílo Leoše Janáčka.

Sdílet článek: