Hybatelé rezonance představí v další sezoně výrazné osobnosti klasického i jazzového klavíru

Cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance chystá v nové sezoně opět čtveřici koncertů v prostředí Anežského kláštera. Klaviatura mistrovského koncertního křídla C. Bechstein D 282 tak bude nápomocná síle kreativity i interpretační dokonalosti, jazzové lehkosti i vnímavému uchopení vynikajících děl klasické klavírní literatury, letos převážně v dámském obsazení. Nikol Bóková bude vytvářet barevné hudební obrazy napříč žánry, jazzová skladatelka a klavíristka Kristina Barta se ponoří do světa hlubokých emocí. Klasický i moderní repertoár představí Terezie Fialová i mladý talentovaný klavírista Matyáš Novák. Koncertní sérii zahájí 3. října držitelka cen Anděl Nikol Bóková.

Ze skladeb drobnějších forem chci jako ‚hybatelka rezonance‘ vytvořit jeden barevný večer, jeden barevný svět. V něm se budou střídat klasické kompozice s mou hudbou autorskou, tu a tam prolnuty improvizacemi, kdy se s radostí nechám inspirovat kouzlem prostoru Anežského kláštera, publikem v sále, krásným nástrojem a okamžikem,“ říká skladatelka a klavíristka Nikol Bóková. Umělkyni, která ve své autorské tvorbě překračuje svobodně bez jakýchkoli předsudků hranice hudebních žánrů, bude patřit úvodní večer cyklu 3. října. Vedle její volné autorské tvorby zazní také díla Fryderyka Chopina, Franze Liszta, Alexandra Skrjabina nebo Sergeje Rachmaninova.

Kristina Barta

Ráda bych, abyste při poslechu mé hudby v inspirujícím prostředí Anežského kláštera pronikli do nejhlubšího nitra emocí, pokud možno se stejnou intenzitou jako já sama. Při interpretaci vlastních kompozic a mých oblíbených skladeb napříč všemi žánry si vždy přeji, aby byla hudba bezbřehým vyjádřením všech existujících i těžko popsatelných pocitů,“ zve na svůj recitál Kristina Barta, jíž bude křídlo Bechstein v Anežském klášteře patřit 24. října. Její osobitý styl, recenzenty popisovaný jako „ohnivý, výrazný a tvrdošíjně výmluvný“, si již získal publikum na přehlídkách Jazzahead! v Brémách, na Montreaux Jazz Festivalu, Steyr Jazz Festivalu, Jazzd’or ve Štrasburku, D’Jazz Nevers či v berlínském klubu A-Trane nebo v Bimhuisu v Amsterodamu.

Terezie Fialová se 3. dubna příštího roku představí s pestrým repertoárem, v němž nechybí současná díla. „Monumentální klavírní cyklus Peterise Vaskse The Seasons vykresluje všechna roční období i s jejich náladami: melancholií, smutkem, nostalgií, radostí, plných různých dramat i smíření. Je zároveň symbolem návratu k přírodě, k duchovnu,“ říká Terezie Fialová, která je sólovou hráčkou i vyhledávanou komorní partnerkou mnoha předních sólistů. Již její debut na mezinárodním festivalu komorní hudby v americkém Newportu kritika označila jako „ohromující vystoupení s příslibem skvělé umělecké dráhy“. V Anežském klášteře představí vedle hudby Peterise Vaskse i díla Domenica Scarlattiho a Ludwiga van Beethovena.

Matyáš Novák, foto Lenka Hatašová

Na závěr této sezóny cyklu Hybatelé rezonance se 29. května se klavírní křídlo Bechstein rozezní pod rukama teprve čtyřiadvacetiletého Matyáše Nováka, který patří díky mimořádnému harmonickému cítění, širokému repertoáru a vynikající úhozové technice k nejperspektivnějším pianistům své generace. Mladý klavírista si ze svého nezvykle širokého repertoáru vybral díla svého oblíbeného autora: „Ferenc Liszt patří k autorům, kteří mě provázejí od dětství. Postupně jsem vedle skladeb, ve kterých interpret předvede zejména technickou vybavenost, objevoval díla niterná, plná vnitřní síly a nádherné poetiky. Rozhodl jsem se pro kombinaci původních skladeb Ference Liszta a jeho transkripce přenádherného cyklu Franze Schuberta Labutí zpěv.“ Matyáš Novák koncertuje v České republice, mnoha zemích Evropy, ale i v Thajsku, Číně či v USA, kde v roce 2017 debutoval v newyorské Carnegie Hall.

Sdílet článek: