pátek, 18. říjen 2019

Hudba, ženy, výbuch: Wien Modern po dvaatřicáté

Napsal(a) 

Lera Auerbach, foto archiv LA Lera Auerbachfoto: archiv LA

Za necelé dva týdny, přesněji 28. října 2019 se Vídeň tak jako každý rok probudí z letargie klasiky a vídeňských valčíků do světa nové a té nejsoučasnější hudby prostřednictvím věhlasného festivalu Wien Modern, který od roku 2016 připravuje jeho umělecký šéf Bernhard Günther.

Wachstum je motto letošního 32. ročníku. Růst, ale ne za každou cenu. Tedy velkorysost a velikost na jedné straně, jemnosti a redukce na straně druhé prostřednictvím stovky koncertů (80 premiér a 29 rakouských premiér) a doprovodných akcích na 25 místech ve dvanácti vídeňských čtvrtích. „Růst jako téma se objevuje všude. Slovo se stalo jakousi mantrou politiků a ekonomiky. V hudbě jde o vývoj skrze čas. Letošní ročník charakterizují všechny možné formy od minimalismu po maximalismus.“ dodává Bernhard Günther na příkladu nejkratšího – dvacetiminutového – koncertu 23. 11. v rámci cyklu Minimal Night Music až po nejdelší patnáctihodinový 9. 11. z pera Michaela Hersche v prostorách Prunk sálu Národní knihovny (publiku se doporučuje dobře se obléct, o jídlo, nápoje a deky bude postaráno).

Marin Alsop, foto Adriane White Marin Alsopfoto: Adriane White

Zahajovací koncert 31. 10. bude patřit RSO ORF pod taktovkou nové šéfky Marin Alsop. Tato dirigentka povede nejen během festivalu pod značkou Fifty-Fifty in 2030 s podtitulem Genderová rovnost v hudbě o deset let později pro veřejnost přístupné mistrovské kurzy pro dirigentky, ale zasazuje se rovněž o uvádění hudby napsané ženami. „Hudba žen je jedinečná. Dokáží říct věci, které dosud nikdo nevyslovil,“ zmínila mimo jiné v digitálním rozhovoru Marin Alsop. Tiskové konference ve středu se bohužel tato umělkyně nemohla osobně zúčastnit, ale zastoupeny byly dvě skladatelky – čerstvě do Vídně přestěhovaná Lera Auerbach, která 17. 11. představí v minoritském kostele svou tříhodinovou skladbu Demons+Angels pro dva sbory, smyčcové a saxofonové kvarteto. Druhá ze skladatelek Rakušanka Ingrid Schmollinger se inspiruje repetitivní hudbou, gamelanem a africkými perkusemi a své inspirace převádí do klavírní řeči prostřednictvím preparací nástroje a hrou paličkami. 26. 10. pořádá workshop a 29. 10. zazní její tvorba současně s kultovní skladbou The People United Frederica Rzewskeho v provedení autora samotného.

Kromě skladatelek byl na tiskovce přítomen i nestor rakouské hudby a spoluzakladatel legendárního souboru „die reihe“ skladatel Kurt Schwertsik. Ansámbl, který byl od roku 1958 symbolem Nové hudby ve Vídni, který vzdělával a kultivoval publikum a jehož zakladatelé, kromě Kurta Schwertsika – Friedrich Cerha se svou paní Gertraud – stáli rovněž u zrodu Wien Modern. Soubor svou činnost ukončí diskusním pořadem a rozlučkovým koncertem v neděli 3. 11. Jejich žezlo symbolicky ještě téhož večera převezme na festivalu nový soubor pro současnou hudbu Schallfeld ze Štýrského Hradce.

 , foto WM foto: WM

Letošní ročník Wien Modern je rozdělen do několika tématických řad, významnou roli hraje současný tanec v choreografii Doris Uhlich, Rose Breuss nebo Brigitte Wilfing. Kromě toho dostanou dne 23. 11. v prostorách Kunsthistorického muzea příležitost i studenti kompozice vídeňské hudební univerzity – mdw. 50 let Nadace Albana Berga připomene 7. 11. komorní koncert v Schubertově sálu Konzerthausu.

Na závěr ještě pár čísel. Rozpočet festivalu letošního ročníku vystoupal na 1,5 milionu Eur, přičemž v minulém roce jej navštívilo 31 491 posluchačů na 124 koncertech a přidružených akcích, počet prodaných vstupenek stoupl o 46%. Vyspělost a kultivovanost země se pozná na podpoře současné kultury, která odráží dobu a hledí vpřed. Ani ve Vídni není lehké sehnat na akci velikosti Wien Modern finanční podporu. Přesto si město a další partneři tohoto významného festivalu hledí, neboť kromě Vídeňanů se z něj těší i turisté, je dobrou značkou, která k Vídni patří již celých 32 let. Nechci jakkoliv provokovat, ale nemohu si odpustit srovnání, zejména v souvislosti s nedávno zesnulým reprezentantem národa, jací umělci a díla jsou oslavována a podporována v s Rakouskem co do velikosti srovnatelné České republice.

Na plakátu festivalu je vybuchující vulkán Hekla – přírodní katastrofa, po níž už nic není a nemůže být jako dřív. A takovouto sopkou, která mění a provokuje, je festival Wien Modern pod vedením Bernharda Günthera.

Lenka Nota

Skladatelka, muzikoložka, hudební publicistka a manažerka. Věnuje se propagaci soudobé hudby, její publicistická i tvůrčí činnost z většího dílu souvisí s tématy žen v umění. V roce 2017 dokončila svou první operu věnovanou největší české spisovatelce Boženě Němcové Jsem kněžna bláznů na libreto filmové dokumentaristky Olgy Sommerové. Od roku 1999 je zastupována ochranným svazem autorským OSA. V roce 1998 spoluzaložila ženskou skladatelskou skupinu HUDBABY. Skupina natočila dva kompaktní disky (HUDBABY, Čekám Tě!), které Lenka připravila také jako produkční. Jako hudební publicistka píše již od dob studií odborné články a recenze do časopisů Harmonie, Opus musicum, Hudobný život a Slovenská hudba. Jako externistka spolupracuje s ČRo Vltava, pro kterou pravidelně připravuje autorské pořady věnované soudobé hudbě a kulturnímu dění v České republice, na Slovensku a v Rakousku. O ženské skladatelské tvorbě v Čechách referovala mj. na konferencích věnovaných ženské tématice v Kasselu v Německu, ve Fiuggi v Itálii a v Kragujevaci v Srbsku. Od roku 2007 žije ve Vídni, kde působí jako korektorka ve vydavatelství Universal Edition, publicistka a skladatelka ve svobodném povolání. Pro časopis Harmonie píše od roku 1997.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.