úterý, 1. únor 2022

Houslistka Alena Baeva odehraje Sibeliův koncert za doprovodu Janáčkovy filharmonie Ostrava

Napsal(a) 

Alena Baeva, foto Vladimir Shirokov Alena Baevafoto: Vladimir Shirokov

Základní pilíře a nejzásadnější dramaturgie – tak se dá charakterizovat symfonický cyklus A Janáčkovy filharmonie Ostrava, který nabízí velké symfonické skladby prověřené časem, ale také díla soudobých autorů. Odpovídá tomu i program v pořadí již třetího velkého symfonického koncertu Sibelius v rukou Aleny Baevy, na který jsou posluchači zváni 10. února. Sólový part Sibeliova Koncertu pro housle a orchestr se navíc řadí mezi ty nejnáročnější v houslové literatuře. Spolu s orchestrem JFO jej předvede mladá oceňovaná houslistka Alena Baeva. Koncert povede Lionel Bringuier. Posluchačům je umožněn vstup také na veřejnou generální zkoušku v tentýž den v dopoledním čase.

Alena Baeva, rodačka z Kazachstánu, je vítězkou Grand Prix a dalších speciálních cen mezinárodních houslových soutěží (Wieniawski 2001, Moskva Paganini 2004 nebo Sendai 2007). Ve svých 36 letech má za sebou již působivou kariéru a pravidelně spolupracuje s mnoha světovými orchestry a dirigenty, jakými jsou například Teodor Currentzis, Valery Gergiev, Paavo Järvi, Vladimir Jurowski nebo Lionel Bringuier, se kterým vystoupí právě v Ostravě. „Alenu Baevu jsme mohli v Ostravě slyšet už jednou. Její výkon byl zcela mimořádný, chce se mi říct světový. A to stejné můžeme čekat i nyní. Jsem rád, že se k nám taková umělkyně pravidelně vrací. Patří k našim TOP hostujícím umělcům vůbec,“ říká ředitel JFO Jan Žemla a dodává: „Lionel Bringuier se ostravskému publiku představil již v roce 2006, kdy s Janáčkovou filharmonií nastudoval mimo jiné Stravinského suitu z Ptáka ohniváka. Bylo to rok poté, co s naším orchestrem absolvoval dirigentské kurzy a jen několik měsíců po výhře v nejprestižnější dirigentské soutěži ve francouzském Besançon.

Lionel Bringuier Lionel Bringuier

Koncert pro housle a orchestr finského skladatele Jeana Sibelia je jeho jediným koncertem pro sólový nástroj a orchestr. Volba houslí nebyla náhodná, Sibelius studoval hru na tento nástroj od raného mládí a dobře ovládal všechna jeho technická specifika. Sólový part se právem řadí mezi nejnáročnější v houslové literatuře. Koncert se stal populárním až po 2. světové válce, dnes je nedílnou součástí repertoáru všech světových houslistů. K jeho věhlasu přispěl i fakt, že se od roku 1965 koná v Helsinkách mezinárodní Sibeliova houslová soutěž a povinnou skladbou třetího kola je právě tento koncert.

Dutilleux patří ke konzervativnějším skladatelům 20. století a Metaboly napsal v letech 1962–1964 ke 40. výročí Clevelandského symfonického orchestru. Dílo mělo premiéru v lednu 1965. Metaboly zaznamenaly okamžitý úspěch a zůstávají dodnes jedním z nejznámějších a nejuznávanějších děl tohoto skladatele.

Čajkovského symfonická báseň Francesca da Rimini vznikla v říjnu 1876 a je inspirována pátým zpěvem Dantovy Božské komedie. Po třech týdnech komponování napsal Čajkovskij svému bratrovi Modestovi: „Psal jsem ji s láskou a zdařila se mi.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.