úterý, 29. březen 2022

Franz Welser-Möst se vrací k České filharmonii s Brucknerem a Mozartem

Napsal(a) 

Franz Welser-Möst, foto Julia Wesely Franz Welser-Möstfoto: Julia Wesely

Rakouský dirigent Franz Welser-Möst, který jako hudební ředitel formuje již dvě desítky let zvukovou kulturu Clevelandského orchestru a jako pravidelný host úzce spolupracuje s Vídeňskými filharmoniky, provede s Českou filharmonií na koncertech od 31. března do 2. dubna Devátou symfonii Antona Brucknera. V jejich první polovině zazní Pátý houslový koncert Wolfganga Amadea Mozarta, v němž se sólového partu chopí koncertní mistr prvního českého orchestru Jan Mráček.

Bruckner pracoval na své Deváté symfonii v den, kdy zemřel. Dopoledne strávil u svého klavíru, na němž procházel skici finále. Vynechal oběd a kvůli silnému větru vzdal odpolední procház­ku. Později si stěžoval, že je mu zima, a krátce před smrtí ještě požádal svou hospodyni o čaj. O několik let dříve prohlásil, že to bude jeho po­slední symfonie, a než zemřel, dokončil tři věty,“ popisuje okolnosti vzniku Deváté symfonie Antona Brucknera dirigent Franz Welser-Möst. Několik měsíců se marně pokoušel dopsat finá­le, k němuž vytvořil skoro dvě stě skic! Na rukopisu je vidět, jak Bruckner postupně ztrácel sílu a jistotu v ruce a těžko spojoval své hudební myšlenky. Když si poprvé uvědomil, že symfonii možná nedokončí, doporučil, aby se místo finále hrálo jeho Te Deum.

Jan Mráček, foto Shirley Suarez Jan Mráčekfoto: Shirley Suarez

Franz Welser-Möst s Českou filharmonií debutoval v polovině roku 2019 s programem složeným z děl Franze Schuberta a Richarda Strausse. U této příležitosti se vyznal: „Poprvé jsem slyšel Českou filharmonii s Václavem Neumannem v Linci, myslím, že to bylo v roce 1975. Tehdy hráli Mahlerovu První symfonii. Velmi ostře si to vystoupení pamatuji, protože Česká filharmonie je jedním z mála orchestrů, který má charakter, vlastní identitu. Je mnoho orchestrů, které hrají skvěle, ale nemají svůj vlastní, specifický zvuk. Být svůj považuji za velmi důležité.

Pro svůj Clevelandský orchestr, s nímž bude spolupracovat minimálně do roku 2027, vytváří Franz Welser-Möst dramaturgii, která je přitažlivá i pro mladou generaci – publikum tvoří z dvaceti procent posluchači pod 25 let. V clevelandské Severance Hall se díky němu konalo mnoho světových premiér a operních produkcí. Kromě koncertních vystoupení v USA, Evropě a Číně je Franz Welser-Möst s Clevelandským orchestrem pravidelným hostem všech významných mezinárodních hudebních festivalů. Na turné po světě jezdí i s Vídeňskými filharmoniky, které opakovaně řídí i ve vídeňském Musikvereinu. Už dvakrát tento orchestr dirigoval při slavných Novoročních koncertech, potřetí se tak stane na začátku roku 2023. V roce 2020 vydal Franz Welser-Möst ke svým šedesátým narozeninám autobiografii pod názvem Als ich die Stille fand. Plädoyer gegen den Lärm der Welt, v níž mimo jiné podrobně popisuje automobilovou nehodu, která ho v osmnácti letech donutila vyměnit housle za taktovku.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.