Fibichovo velké drama v Plzni: Nevěsta messinská po čtyřiceti letech

Nevěsta messinská, Fibichova velká tragická opera na námět stejnojmenného dramatu Friedricha Schillera, se po více než čtyřiceti letech vrací na repertoár plzeňského Divadla J. K. Tyla. Inscenace v režii Martina Otavy a hudebním nastudování Jiřího Štrunce bude mít na jevišti Velkého divadla premiéru 7. dubna. „Volbou Nevěsty messinské jsme chtěli splatit letitý dluh, který má dramaturgie českých operních domů k dílu Zdeňka Fibicha, jenž patří k našim nejvýznamnějším skladatelům 19. století,“ uvedl ředitel DJKT a režisér Martin Otava, který přizval svůj osvědčený inscenační tým – kostýmní výtvarnici Danu Haklovou a scénografa Jána Zavarského.

Nevěsta messinská zazněla v Plzni dosud jen jednou v roce 1976, z dalších Fibichových oper zde byla uvedena Bouře, celkem čtyřikrát mohli diváci zhlédnout Šárku.  „Scéna i kostýmy pracují se stylizací neogotického minimalismu, rytmizují prostor ve všech osách neotřelým způsobem a přenášejí nás do samotného jádra estetiky středověku. Scénu doplňuje expresivní a efektní svícení, které pracuje s moderními světelnými zdroji a obousměrnou projekcí,“ uvedl umělecký šéf opery DJKT Tomáš Pilař.

 , foto Martina Root

Děj opery je situován do sicilské Messiny 12. století. Hrdinové jsou po vzoru antických tragédií vydáni do nemilosrdné moci osudu: zkázou dvou znepřátelených bratrů, Dona Manuela a Dona Césara se má stát jejich sestra Beatrice. Roli jejich matky Donny Isabelly ztvární Jana Foff Tetourová, která vloni oslavila dvacetileté působení v DJKT: „Po tomto partu jsem toužila, chtěla jsem si vyzkoušet novou polohu v operním herectví, tedy matku tří dětí. Je to krásná role, kterou Fibich komponoval pro svou tehdejší manželku Betty, ale zároveň se jedná o velkou výzvu, protože přes vnější patos bych chtěla divákovi zprostředkovat i vnitřní pocity kněžny. Deklamativní styl opery je poměrně náročný na zpívání a nutí mě k vysoké soustředěnosti. Musím také věnovat daleko vyšší pozornost obsahu slov.“

Roli Donny Isabelly nastuduje v alternaci i sólistka opery Národního divadla Kateřina Jalovcová, barytonový part Dona Manuela nastuduje Jiří Kubík v alternaci s Filipem Bandžakem. „Tato role vyžaduje energického pěvce s vypjatým a vysoce dramatickým barytonovým hlasovým oborem a Filip Bandžak oba nároky splňuje. Kromě toho mě těší, že na našich prknech můžeme přivítat umělce, který sklízí úspěchy za hranicemi. Je pravidelným hostem moskevského Bolšoj Těatru a Mariinského divadla v Petrohradě a shodou okolností ruským stylem zaměřená pěvecká škola, kterou tento pěvec ovládá, je pro tuto roli velmi obohacující,“ podotkl Tomáš Pilař. Druhého z nesvářených synů, Dona Cesara, ztvární Tomáš Černý, Richard Samek nebo Paolo Lardizzone, pro kterého se jedná o první setkání s českou operou. Role Beatrice je svěřena Petře Alvarez Šimkové, Marii Kobielské a Ivaně Veberové.

Sdílet článek: