Její Pastorkyňa v podání britské Královské opery a Straussova Salome. Festival Janáček Brno ohlašuje program na rok 2020

První dvě desetiletí 20. století představují jedno z nejpozoruhodnějších období hudební historie vůbec. Tou dobou přestávala platit pravidla po století v hudbě víceméně nedotknutelná, dohasínalo myšlení a hodnoty romantismu a paralelně vznikalo něco nového, někdy radikálně popírajícího vše staré, jindy reflektujícího původní hodnoty novými prostředky. Je to čas umírání i zrození. A právě hudbu Richarda Strausse, Clauda Debussyho, Gustava Mahlera, Arnolda Schönberga či Igora Stravinského a Bély Bartóka představíme na festivalovém programu v konfrontaci s další ikonickou postavou tohoto období – Leošem Janáčkem,“ doplňuje Jiří Zahrádka, člen umělecké rady festivalu Janáček Brno.

Slavnostní zahájení bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace se režijně ujme Robert Carsen, který ji uvede se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće.

Karita Mattila, foto Marica RosengardJejí pastorkyni čeká nová inscenace ve spolupráci brněnského operního souboru a londýnského Royal Opera House (Covent Garden). Právě v britské Královské opeře se odehraje premiéra Pastorkyně nově režírované Clausem Guthem v březnu 2020. Brněnského nastudování se chopí Robert Kružík. Návštěvníci budou mít příležitost vidět ještě jednu verzi této opery v hostování Divadla Brémy. Zajímavou konfrontací s Janáčkovým dílem na divadelním jevišti může být Salome Richarda Strausse v podání Maďarské státní opery, poprvé uvedená právě v roce vzniku Janáčkova Osudu.

Festival rovněž přivítá přední interprety janáčkovských rolí, za všechny jmenujme finskou sopranistku Karitu Mattilu, tenoristu Pavola Brešlíka či dirigenta Jakuba Hrůšu s Bamberskými symfoniky,“ dodává Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

V koncertním programu se dále chystají písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Brešlíka, klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského a zazní také sborová tvorba v podání rakouského souboru Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních těles se představí například Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Josef Suk Piano Quartet.

Jan Jiraský, foto Památník Leoše Janáčka

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější