Dvořákova Praha nabídne slavná díla skladatele i nově uvedenou operu Král a uhlíř

Téhož dne už od 17 hodin nabídne venkovní scéna Dvořákovy Prahy komponovaný program s rozhovory a hudebními vstupy moderovaný Jiřím Václavkem. Během následujících dvou týdnů se publiku na pódiu pražského Rudolfina a Anežského kláštera postupně představí mimo jiné dirigentská legenda Zubin Mehta Izraelskou filharmonií, Neeme JärviEstonskými symfoniky, Tomáš Netopil se svou Essenskou filharmonií nebo Semyon Bychkov s rezidenčním orchestrem Českou filharmonií. Chybět nemohou hvězdní sólisté, kterým vévodí houslista a kurátor komorní řady Gil Shaham nebo bratři Capuçonovi, Kirill Gerstein, Jiří Bárta, Ivo Kahánek či Ivo Pogorelich. Vedle skladeb Antonína Dvořáka zazní i díla Petra Iljiče Čajkovského, Johannese Brahmse, Gustava Mahlera či Josefa Suka. Festival tradičně nabídne setkání s umělci po potlesku, autogramiády, program pro děti či předehru v podobě výletu po stopách skladatele – tentokrát do Plzně.

Známou charakteristikou Dvořákovy Prahy je strukturování do několika programových řad. Tou hlavní je samozřejmě Dvořák Collection, letos věnovaná skladatelovým koncertantním kompozicím. Vedle úvodního provedení Violoncellového koncertu h moll (8. 9.) zazní i jeho méně známá úprava pro violoncello a klavír (13. 9.) v interpretaci Jiřího Bárty a Terezie Fialové. Klavírní part přitom není obvyklým výtahem, ale autorským dílem Antonína Dvořáka. V rámci stejného večera zazní i Dvořákův raný Koncert pro violoncello a klavír A dur. Kontrastem tomuto provedení bude orchestrální úprava violoncellisty Tomáše Jamníka, který ho provede za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu (11. 9.). O úplnost programové řady se postará Ivo Kahánek s Essenskými filharmoniky provedením mistrova Klavírního koncertu g moll (9. 9.). Ten je považován za jeden z nejtěžších a někdy dokonce označován za téměř nehratelný. Vrcholným hudebním zážitkem pak bude i vystoupení Gila Shahama s Koncertem pro housle a orchestr a moll (14. 9.), o kterém se sám houslista domnívá, že „neexistuje houslový koncert, který by měl v sobě tolik emocí“. Programový ředitel festivalu Jan Simon upozorňuje také na zařazení koncertantních kompozic Dvořákova současníka P. I. Čajkovského v tomto ročníku: „Provedení Dvořákových koncertů nepřináší pouze pohled na autorovo uchopení role sólového nástroje v koncertantní formě, ale zároveň je konfrontací s přístupem jeho tvůrčího přítele Petra Iljiče Čajkovského k totožnému tématu. Jeho slavné koncerty, včetně toho nejznámějšího klavírního, na letošních koncertech zazní v podání České filharmonie.“

Poslání festivalu a pořádající Akademie klasické hudby je naplněno i řadou Opera in concert, která přináší premiéru Dvořákova díla po 90 letech, jednu premiéru světovou, a zároveň představuje významný historicko-dokumentační počin. První zhudebnění opery Král a uhlíř poprvé a naposledy zaznělo v roce 1929. Skladby z roku 1871 včetně původní předehry, která byla nalezena během digitalizace notového zápisu v archivu Muzea Antonína Dvořáka a nebyla nikdy uvedena, se ujal dirigent Tomáš Brauner se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. V roli sólistů se představí mimo jiné Kateřina Kněžíková, Richard Samek nebo Roman Hoza. Český rozhlas bude z představení pořizovat nahrávku, která se tak stane jediným existujícím záznamem tohoto díla v jeho prvním provedení.

Essenská filharmonie, foto Saad HamzaKurátor komorní řady, fenomenální americko-izraelský houslista Gil Shaham, si ke spolupráci přizval několik přátel i dalších hudebníků, s nimiž – jak sám uvádí – dodnes neměl příležitost setkat se na jednom pódiu. Zároveň uvítal možnost poznat při vystoupení některé české sólisty, jako je Josef Špaček nebo Pavel Nikl. Klíč pro stavbu programu pro něj byl jednoduchý: vybral skladby, které má zkrátka rád. Z Dvořákovy tvorby to bude například Klavírní kvintet A dur, Klavírní trio f moll nebo publikem oblíbený Smyčcový kvintet Es dur. Samotný Shaham se pak ujme Dvořákovy houslové Sonatiny společně s méně hranou Sonátou pro housle a klavír F dur ve spolupráci s klavíristou Michailem Lifitsem.

Již tradičně bude festivalu předcházet objevná cesta Po stopách Antonína Dvořáka, která zájemce v neděli 1. září zavede do Plzně. Návštěvu míst, kde Antonín Dvořák před více než stoletím skutečně působil, doprovodí odborný výklad festivalového muzikologa Dr. Davida Beveridge. V závěru nebude chybět ani Dvořákova hudba, která byla vybrána tak, aby doložila skladatelovy vazby na Plzeň. Koncert, během něhož vystoupí například Tereza Hořejšová, Richard Samek nebo Roman Hoza, proběhne od 16.30 hodin ve Dvořákově sále Domu hudby Plzeň.

Své stálé místo ve festivalovém kalendáři má také Rodinný den, který proběhne v sobotu 14. září od 13 hodin v krásných prostorách Anežského kláštera a okolních zahradách. Na malé i velké návštěvníky bude čekat bohatý program plný koncertů, ale i hudebních a výtvarných dílen. Přípravy programu se ujal profesionální hudebník – saxofonista a klarinetista, zpěvák, dirigent a herec Felix Slováček mladší. Prostor dostanou také mimořádně talentovaní a velmi úspěšní mladí hudebníci a vítězové hudebních soutěží Jan Čmejla, Kristian Mráček, Martin Kot, Jan Novák a Jan Schulmeister.

Dvořákova Praha je vedle grantů Ministerstva kultury ČR a Hlavního města Prahy z velké části financována z podpory desítek soukromých i firemních dárců. Klíčová je pro festival od počátku podpora podnikatele a filantropa Karla Komárka, dnes poskytovaná prostřednictvím jeho rodinné nadace Karel Komárek Family Foundation.

Sdílet článek: