Dvacet nových premiér a znovuotevření Státní opery: ND představuje program sezony 2019/20

Celkem 20 premiér a 71 titulů na repertoáru napříč scénami, znovuotevření Státní opery po generální rekonstrukci, živé přenosy, nové doprovodné a zážitkové programy. Národní divadlo dnes zveřejnilo program nadcházející sezony 2018/2019.

Opera ND chystá v nadcházející sezoně celkem šest operních premiér a několik tradičních koncertů – koncert k zahájení sezony, koncert k Mozartovým narozeninám, matiné k výročí narození Bedřicha Smetany či řadu Adventních koncertů. Nejočekávanější událostí sezony však bude jistě znovuotevření Státní opery po její několikaleté rekonstrukci. Společně s tím přivítá i nového uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Pera Boye Hansena a nového hudebního ředitele Státní opery, Karla-Heinze Steffense, který se ujme funkce na počátku sezony. Per Boye Hansen slibuje program, jehož cílem je začlenit pražskou operu do evropské operní „ligy mistrů“ a rozvíjení identit dvou operních souborů a tří scén.

Repertoárovou nabídku historické budovy Národního divadla rozšíří dva populární operní tituly – Turandot Giacoma Pucciniho (dirigent Jaroslav Kyzlink, režie Katarina Wagner) a Čajkovského Piková dáma v režii Daniela Špinara. Nebude chybět ani premiéra české opery: lidová groteska Švanda dudák méně známého českého skladatele Jaromíra Weinbergera. Tato opera dosáhla ve své době zcela nečekaného ohlasu i ve světě a v překladu a úpravě Maxe Broda, Janáčkova a Kafkova přítele, slavila úspěchy dokonce v newyorské Metropolitní opeře. Inscenace Švandy dudáka bude věnována především dětskému a rodinnému publiku, právě tak jako hravý, pohádkový balet se zpěvy Špalíček Bohuslava Martinů, který Národní divadlo uvede po dlouhých třiceti letech.

Ve Stavovském divadle připraví Soubor Státní opery poslední inscenaci mimo svou domovskou scénu. Bude to česká premiéra odvážného operního díla, Ščedrinovy Lolity podle slavného Nabokovova románu. Státní opera navazuje na úspěšnou spolupráci s polským režisérem Mariuszem Trelińským, která byla započata již inscenací Salome v roce 2014: „Jsem přesvědčen, že dalším z vrcholů sezony ve Státní opeře se stane inscenace opery Karola Szymanowského Král Roger, v koprodukci s varšavským Teatrem Wielkim, Královskou operou ve Stockholmu a dalšími partnery, v režii renomovaného polského operního a filmového režiséra Trelińského,“ říká Per Boye Hansen.

Pokračovat budou živé přenosy vybraných představení na náměstí Václava Havla a spolupráce s platformou Operavision. Diváci tak budou moci sledovat po úspěšném uvedení Libuše vybrané inscenace online v pohodlí svých domovů. Nadále se ND hodlá věnovat i uvádění soudobé hudby, zejména v rámci třetího ročníku festivalu Opera Nova – přehlídky současného hudebního divadla.

Per Boye Hansen, Karl-Heinz Steffens, foto ND

Balet Národního divadla připravuje v sezoně 2019/2020 čtyři premiéry pod vedením uměleckého šéfa Filipa Barankiewicze. První z nich bude avantgardní dílo Jiřího Kyliána Gods and Dogs. V září 2019 se tanečníci Baletu Národního divadla vypraví do jihokorejského Soulu, aby tuto choreografii poprvé zatančili v Arts Center v rámci komponovaného představení s Korejským národním baletem. V listopadu naopak přivítají Korejský národní balet pod vedením umělecké šéfky Sue Jin Kang v Praze, aby zde zatančili Kyliánovu choreografii Forgotten Land, která nahradí Žalmovou symfonii v rámci komponovaného představení KYLIÁN – Mosty času. To se bude od listopadu 2019 v Národním divadle uvádět ve změněné podobě – s choreografiemi Gods and Dogs, Bella Figura, Petite Mort a Šest tanců. Druhou premiérou bude balet Leonce a Lena, který se uskuteční ve Stavovském divadle 30. 11. 2019. Choreografii Christiana Spucka, uměleckého šéfa Zürich Ballett, podle stejnojmenné politické satiry z roku 1838 Georga Büchnera (autora slavného dramatu Vojcek) poprvé uvedl soubor Aalto Ballett Essen v roce 2008.

20. 2. 2020 se v Národním divadle uskuteční obnovená premiéra celovečerního baletu Oněgin mistra Johna Cranka. Inscenace byla uvedena na prestižních světových scénách, jako je Royal Ballet v Londýně, Paris Opera, Dutch National Ballet, Teatro alla Scala v Miláně, Boston Ballet, Staatsballett v Berlíne, Velké divadlo v Moskvě, American Ballet Theatre v New Yorku a dalších. Znovuotevření Státní opery přivítá 21. května 2020 ikonický balet Spící krasavice choreografky a významné primabaleríny Marcie Haydée. Čtvrtá premiéra s názvem Bon appétit! je pak společným projektem Laterny magiky a Baletu Národního divadla. Nové autorské taneční divadlo choreografa Jana Kodeta ve spolupráci s režisérským tandemem SKUTR a hudebním skladatelem Ivanem Acherem vznikne s umělci Laterny magiky a tanečníky Baletu Národního divadla. Světová premiéra se uskuteční 2. 4. 2020 na Nové scéně. Další inscenací, která se v nové sezoně vrátí do Národního divadla v obnovené premiéře, je Čarodějův učeň v choreografii Jana Kodeta, na hudbu Zbyňka Matějů a v režii dua SKUTR. Těžištěm legendy o krutém čaroději a jeho učních je poselství zdůrazňující význam přátelství, lásky a smrti.

Balet Kylián - Mosty Času, foto ND

 

Činohra ND chystá sedm premiér, které přinášejí směs klasiky i původních titulů. Úvod sezony začne v již tradičním duchu festivalem Pražské křižovatky, které se staly každoročním přehledem toho nejvýznamnějšího, co se dá na nejen evropských jevištích vidět.

Po mnoha letech bude v historické budově Národního divadla uveden antický text, a to rovnou jeden z nejznámějších. Sofoklovo drama Král Oidipús pojednává o tom, že před osudem nelze uniknout. Zároveň ale vypráví příběh o pátrání po minulosti, o odvaze ji plně nahlédnout a vyvodit z ní důsledky. Vše prozkoumá režisér Jan Frič. Ve Stavovském divadle bude jako první uvedena hra rakouského dramatika Thomase Bernharda, nelítostného kritika maloměšťácké společnosti a sžíravého ironika, který si ve svých textech často bere na mušku pokřivené mezilidské vztahy. Ve hře Oběd u Wittgensteina (hra u nás byla uvedena pod názvem Ritter, Dene, Voss) se zabývá analýzou vztahů sourozenecké trojice. „Na to, koho uvidíte na scéně Stavovského divadla v mojí režii, si ještě musíte počkat. Ale dozvíte se to brzy…“ slibuje režisér Daniel Špinar. Poprvé se u nás objeví hra francouzského autora a režiséra Vincenta Macaigne Stát jsem já. Tento ironický, štiplavý, provokativní text režijně připravil Jan Mikulášek. Třetím klasickým titulem uvedým ve Stavovském divadle bude Idiot. „Dostojevský nikdy nenapsal žádnou hru – a přesto je nejuváděnějším ruským autorem. Domnívám se, že ve známém příběhu knížete Myškina najde své téma každý z nás,“ říká k tomu autor nové dramatizace a režisér Daniel Špinar.

Nová scéna pokračuje v linii českých premiér a autorských projektů. Poprvé zde bude uveden Kosmos polského prozaika Witolda Gombrowicze – a poprvé bude v ND pracovat umělecký šéf brněnského HaDivadla Ivan Buraj. Aktuální bude i následující inscenace Koncové světlo, kterou připravuje Jan Frič. Východiskem inscenace je přesvědčení, že smrt nemusí znamenat konec… Že smrt a stárnutí je téma klíčové, dokáže i poslední inscenace sezony – hra Duchové jsou taky jenom lidi. Text mladé německé dramatičky Katji Brunnerové na Nové scéně uvede Kamila Polívková. Také zde promluví nemocní a bezmocní, také zde nepůjde o nic menšího než o člověka.

Tvůrčí dílna Vidím nevidím, foto ND

Pod značkou ND+ nabízí Národní divadlo svým divákům rozličné doprovodné programy, setkání s tvůrci a speciální akce – pravidelné dramaturgické úvody, diskuse po představeních a generálních zkouškách a různé workshopy pro veřejnost. Cyklus besed pod názvem ND Talks umožňuje otevřený dialog odborníků s širokou veřejností. Výběr témat vychází z aktuálních činoherních inscenací, ale také z kulturně společenských otázek dneška, například té, jež se ptá po úloze Národního divadla v 21. století.

Speciální pozornost je věnována výchově k diváctví žáků základních a středních škol. Práce s mladou generací probíhá buď formou tematických workshopů před představením, nebo v podobě tvůrčích dílen, které umožňují nahlédnout do divadelního provozu a seznámit žáky s některými divadelními profesemi, jež jinak zůstávají divákovu oku skryté. Středoškolským divákům se intenzivně věnuje i program ND Young, ve kterém jsou propojeny návštěvy vybraných představení s hereckými, scénografickými a režijními workshopy. Nejen dospívající diváci oceňují interaktivní doprovodný program s tablety videowalk PLAY MAETERLINCK před představením Modrý pták. Podobný formát zážitkové procházky divadlem si mohou dopřát i dospělí diváci. Vždy o přestávce představení Faust se koná speciální akce audiowalk F.A.U.S.T. Corporation.

Také Laterna magika věnuje pozornost svým divákům, a to tvůrčími dílnami před představením Zahrada a Vidím nevidím a doprovodným programem Seznamte se, Laterna, během kterého si zvídaví diváci přímo na jevišti vyzkouší některé divadelní a technické principy Laterny magiky. V cyklu Balet nás baví pravidelně pořádá interaktivní baletní dílny, ve kterých mají návštěvníci možnost nahlédnout do příprav baletních inscenací, seznámit se s předními sólisty Baletu ND a formou hry a zážitku poznat svět baletního umění. Tato setkání jsou určena nejen rodinám s dětmi, ale i studentům, školním skupinám nebo dospělým, pro které jsou organizovány zvláštní tematické a přesahové akce. Každé nové baletní premiéře také předchází speciální pořad Hovory s…, jedinečný formát, ve kterém se laická i odborná veřejnost může blíže seznámit s tvůrci nových inscenací.

V rámci ND+ se připravují i zážitkové programy, při kterých bude možnost blíže poznat Národní divadlo, jeho historii, technologie a zázemí. Ať už se jedná o prohlídky fasád historických budov s divadelním kukátkem, návštěvu zajímavých interiérů v průběhu Noci divadel či Noci literatury.

ND+ nabízí i pravidelná setkání se zákulisními pracovníky v cyklu besed NDcafé. Od září 2019 rozšíří doprovodné programy projekt pěveckých dílen pro děti ve věku 6–10 let pod názvem Studio Písnička. Lektorkou kurzů bude dlouholetá sólistka Opery Národního divadla, pedagožka, zakladatelka a umělecká vedoucí Dětské opery Praha Jiřina Marková-Krystlíková.

Sdílet článek: