Česká tria uspěla v Rakousku

Dvě mladá česká klavírní tria ovládla osmý ročník Haydnovy soutěže ve Vídni – Trio Bohémo si odvezlo první cenu, Trio Incendio získalo druhou cenu.

Trio Bohémo ve složení Jan Vojtek (klavír), Matouš Pěruška (housle) a Kristina Vocetková (cello) získalo, společně s francouzsko-korejským Triem Pantoum, první cenu, dále ocenění za nejlepší interpretaci díla Josepha Haydna a cenu publika.

Trio Incendio ve složení Karolína Františová (klavír), Filip Zaykov (housle) a Vilém Petras (cello) si odváží druhou cenu, společně s oceněním za nejlepší interpretaci povinné skladby na objednávku, kterou byla kompozice Lichten und Farben rakouské skladatelky Noëmi Haffner.

Trio Incendio, foto Stephan Polzer

Druhou cenu v kategorii smyčcového kvarteta pak získal rakouský Chaos String Quartet, stejně jako cenu za nejlepší interpretaci díla na objednávku, nejlepší interpretaci díla Vídeňské školy a cenu publika.

Kvůli covidu šlo o první ročník od roku 2017, kdy se zde do semifinále probojovalo Lobkowicz Trio. Poté byla soutěž několikrát odložena. I letošní ročník byl vyhlašován ještě v době covidových restrikcí. Organizátoři se tak rozhodli udělat první dvě kola formou videonahrávek. V prvním kole museli kandidáti poslat nahrávky díla Josepha Haydna, Franze Schuberta a skladbu dle vlastního výběru. Ve druhém kole, do něhož postoupilo deset souborů, musely postupující ansámbly zahrát jiné dílo Josepha Haydna, povinnou současnou skladbu a jeden opus z období romantismu. Zde si obě česká tria vybrala díla Antonína Dvořáka – Trio Bohémo konkrétně Trio č. 4 „Dumky“ a Trio Incendio zase Trio č. 2 g moll. V semifinále mezi šesti soubory pak vedle dalšího Haydnova tria následovala hudba Beethovenova. Haydn nechyběl ani ve třísouborovém finále společně s trii Mozarta a skladbou druhé poloviny 20. století.

Za úspěch v Haydnově soutěži jsme moc rádi. Josepha Haydna bereme jako takového otce zakladatele klavírního tria, od jehož děl se odvíjí vše, co následovalo. Jeho skladby jsou plné života, a pokud je člověk dobře obeznámen s Haydnovým hudebním jazykem, je opravdu radost je hrát. Celá soutěž je opravdovou výzvou jak samotným rozsahem a náročností repertoáru, tak jeho rozmanitostí. Například povinná skladba vyžadovala hodně času na seznámení se s hudebním jazykem autorky i technikami hry, které pro nás byly nové, jako bylo použití magnetů na strunách klavíru, nebo zpívání během hraní,“ říká Vilém Petras, violoncellista Tria Incendio.

Sdílet článek: