úterý, 27. leden 2015

Čapkovi Roboti ovládnou operní prkna. Světová premiéra bude v Praze.

Napsal(a) 

Štefan Kocán, foto Tanja Dorendorf Štefan Kocánfoto: Tanja Dorendorf

Nová česká opera, vrchol jedenáctého ročníku mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms, bude mít světovou pre­miéru v novém pražském multifunkčním prostoru Forum Karlín 23. července 2015.

Dílo libretistů Jana SchmidaJana Koláře a hudebního skladatele Jana Jiráska je inspirováno Čapkovou hrou R.U.R., která dala světu původní české slovo robot a jejíž téma i poselství v dnešní přetechnizované době vnímáme snad ještě naléhavěji, než dříve. R.U.R. vypráví o továrně, v níž se „vyrábí“ roboti, kteří pracují za lidi a umožňují tím právě lidem vznik jakéhosi jejich „vysněného ráje bez práce“. Jenže i roboti začnou časem myslet sami na sebe... Téma Čapkovy geniální vize z počátku minulého století je stále aktuální - technika, která se z dobrého sluhy stává zlým pánem. Člověk by chtěl, aby za něj pracoval někdo jiný, zároveň se ale nechce vzdát požitků, které mu moderní společnost přináší...

Jan Jirásek dílo charakterizuje jako moderní operu s přesahem do jiných hudebních žánrů včetně jazzu a rocku. Hudební jazyk R.U.R. vychází z kombinace zvuku hlasů sólistů i sboru se zvuky akustických a elektronických nástrojů. Poprvé bude u nás v opeře použit tzv. systém 5+1, tedy distribuce zvuku do celého prostoru operního sálu, velmi sugestivně působící, takže divák bude doslova vtažen doprostřed děje, bude jím obklopen a pohlcen.

 

Libreto napsané v rytmizované próze s částečně veršovanými áriemi, volně pracuje s motivy hry Karla Čapka a vtiskuje jim nový, aktuální smysl. Autorům jde především o nadhled, který je mimo jiné personifikován připsanou postavou Karla Čapka, jež se na události dívá shůry a komentuje je z „nadpozemského“ hlediska.

Hudebního provedení se ujme Český národní symfonický or­chestr a soubor Czech Soloist Consort (sbormistr Jan Míšek) pod taktovkou dirigenta Andrew Bisantze z Eugene Opery v Oregonu a režie díla generální a umělecký ředitel The Atlanta Opera Tomer Zvulun, který svěřil návrhy scény Vitě Tzykun a kostýmů Mattie Ullrich. Obě patří k předním newyorským art designérkám. Mezinárodní bude i obsazení jednotlivých partů: Adriana Kučerová, Lucas Meachem, Štefan Kocán, Pavol Remenár, Monika Fabiánová, Petr Nekoranec, Matthew Best, Nikola Uramová, Leigh Melrose a další.

A jak charakterizuje operu její autor? „R.U.R. nebo také Důsledky přítomnosti nebo ještě také Přichází zítřek, zítřek robota. Tvůrčí energie rodu homo sapiens mnohdy nebere v úvahu následky svých vlastních aktivit. Vše, co děláme, co tvoříme, má svou odezvu v budoucnosti. To, co člověk vytvoří, jej později ovlivňuje, učí, může jej ale i ovládnout nebo ho zničit. R.U.R. – Rossumovi univerzální roboti – jsou příkladem toho, že to, co slouží, se může vymknout kontrole, co dnes pomáhá, dokáže zítra škodit. Může člověk opravdu všechno?“

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se od roku 2011 učí, jak hudbu slyšet a jak o ní psát. Je editorkou webu, který právě čtete.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.