Bránit se jednoduché definici: Dozněly Struny podzimu 2019

Struny podzimu 2019 dozněly. Na našem webu jste mohli číst recenze na recitál Jiřího Suchého nebo na koncert s hudbou Iannise Xenakise, v prosincové Harmonii vyjde reflexe večera s jazzmanem Charlesem Lloydem. „Společným jmenovatelem a klíčem k výběru festivalových umělců je, že se brání jednoduché definici. Jejich tvorba spojuje staré a nové, minulost a současnost, přičemž vytváří novou kvalitu. Totéž lze říct i o samotných Strunách podzimu: respektují minulost, žijí současností a směřují do budoucnosti. Tato neustálá evoluce je receptem, díky němuž se festival stále vyvíjí. Stejně, jako dobrá hudba,“ říká prezident Strun podzimu Marek Vrabec.

Toho letos kromě pozitivních ohlasů na festivalové akce těší, že se podařilo zrealizovat jeho nápad, který už dlouhé roky nosil v hlavě – poctu Jiřímu Suchému a Jiřímu Šlitrovi v podobě živé reminiscence na legendární televizní pořad Recital 64. Atmosféru barrandovských ateliéru se v tomto scénickém koncertu navíc podařilo vytvořit v Rudolfinu, v němž si přál Jiří Šlitr s Jiřím Suchým zahrát, jak alespoň vždy říkával v mezihře písně Tři tety. Piano bylo skutečně „dobře naladěný“ a přišli i „fajnoví lidi“, jak Šlitr kdysi předpokládal. Jiří Suchý rozdával energii a radost a na konci večera mu celé Rudolfinum aplaudovalo ve stoje. „Pomyslnou třešničkou na dortu je, že celý koncert zaznamenala Česká televize a odvysílá jej 26. prosince v den 50. výročí úmrtí Jiřího Šlitra,“ těší autora koncertního konceptu Marka Vrabce.

Mantra Percussion, foto Petra Hajská

Festival Struny podzimu 2019 zahájila 15. října britská zpěvačka Laura Mvula, pár dní později Struny podzimu patřily soudobé hudbě a uskupení JACK Quartet, první listopadový týden zahájil zase večer věnovaný newyorskému skladateli a spoluzakladateli Bang on a Can Michaelu Gordonovi. Gordon osobně uvedl své tři kompozice: dvojici smyčcových kvartetů a Timber pro šestici perkusionistů. Po 23 letech se na Struny podzimu vrátil violoncellista Jiří Bárta se svou interpretací šesti suit pro sólové violoncello J. S. Bacha.

Mahan Esfahani a Antje Weithaas, foto Petra Hajská

Kromě hlavního programu Struny podzimu tradičně nabídly i bohatý doprovodný program. Premiérový ročník minifestivalu Struny ve filmu oslavil vztah mezi hudbou, filmem a televizí. Nahlédl na filmovou práci skladatelů a hudebníků spojených s festivalem Struny podzimu a filmy představil hudební optikou. Přehlídka Struny ve filmu představila významné filmové spolupráce režisérů a skladatelů, speciální výběr nejnovějších oceňovaných hudebních dokumentů a také hudební klenoty z archivů České televize. Při příležitosti oslav 30 let svobody vzdal festival hold také svobodnému duchu americké hudby minifestivalem Týden americké hudby. Ten připomněl průkopníky americké moderní hudby od Johna Cage přes Steva Reicha až po ryze současná díla jako je Šest tokát Harolda Meltzera, jež v interpretaci Mahana Esfahaniho zazněla v premiéře.

Sdílet článek: