Anglický tenorista dominoval v soutěži barokní opery

Angličan Rupert Charlesworth vyhrál s přehledem letošní soutěž barokní opery v Innsbrucku. V tradiční záplavě sopránů a mezzosopránů – ve finále jich bylo osm z deseti – je to poprvé kdy zvítězil mužský kandidát. 2. cenu získala Italka Giulia Semenzat a třetí se umístnila Daniela Skork z Izraele. Všem oceněným finalistům je 27 let. Mezinárodní soutěž  barokní opery Pietra Antonia Cestiho (Internationale Gesangwettbewerb für Barockoper Pietro Antonio Cesti) v rakouském Innsbrucku byla poprvé uspořádána před pěti lety v rámci Festivalu staré hudby a je jedinou soutěží toho druhu na světě. V roce 2014 se jí zúčastnilo 98 mladých interpretů barokní opery z 31 zemí. Pietro Antonio Cesti, který v Innsbrucku kdysi žil a pracoval, by se asi divil, jaký je o starou hudbu zájem. Zařadit do programu festivalu soutěž barokní opery byla od uměleckého šéfa Alessandra De Marchiho dobrá myšlenka, protože už od prvního ročníku je tento konkurz velmi populární, ačkoliv finanční odměny (1. cena 4000 eur) nejsou nijak vysoké. Důležitější je, že v porotě jsou intendanti operních domů a šéfové koncertních agentur (Vídeň, Versailles, Benátky, Amsterodam). „Soutěžící se mohou porovnávat s konkurenty a zjistit, jak jsou daleko. To je na začátku jejich kariéry velmi důležité,“ říká předseda poroty Sebastian Schwarz, umělecký šéf Theater an der Wien. „Mladí pěvci mají možnost následující rok spolupracovat na nové operní produkci festivalu za vedení zkušených umělců a pedagogů. Kromě toho mohou dostat od členů poroty angažmá v jejich operách.“ Jenže to je trochu problém. Rozdíl v interpretaci barokní a klasické opery je u pěvců velmi malý, někdy dokonce neznatelný, zejména u ženských hlasů. Navíc jsou v porotách, rovněž v Innsbrucku, z velké většiny odborníci z běžných operních domů, a tak se často stává, že vítězem se stane kandidát, který má velmi malé znalosti o interpretaci barokní hudby. Tak tomu bylo dosud i v této soutěži, avšak nikoliv letos. Rupert Charlesworth je lyrický tenor pro barokní operu jako stvořený. To předvedl jak v árii Renauda z Lullyho opery Armida, tak zejména v Händelově masque Acis and Galatea. On i ostatní finalisté byli doprovázeni hudebníky z Academie Montis Regalis za řízení Patricka Cohën-Akenina. Všichni finalisté si museli vybrat árii z Armide Jean-Baptiste Lullyho. Tato opera bude za podpory Centre de Musique Baroque de Versailles scénicky předvedena vybranými finalisty soutěže příští rok.

                                                          

Sdílet článek: