úterý, 28. leden 2020

62. Grammy: klasika a jazz očima americké akademie

Napsal(a) 

Hildur Guðnadóttir, foto Getty Hildur Guðnadóttirfoto: Getty

62. ročník hudebních cen Grammy jednoznačně ovládla zpěvačka Billie Eilish, která za své debutové album získala celkem pět gramofonků včetně všech hlavních kategorií – jako první žena a navíc dosud vůbec nejmladší interpretka. Podívejme se však i na méně exponované vítěze kategorií klasické hudby, jazzu a world music.

Skladatelka a cellistka Hildur Guðnadóttir již v lednu jako první žena získala samostatný Zlatý glóbus za hudbu k filmu Joker (2019) a nominaci na nacházejícího Oscara (jejich předávání proběhne 9. února). Nyní vyhrála Grammy za nejlepší soundtrack, konkrétně k minisérii HBO Černobyl (2019). Pro autentické vykreslení tísnivé atmosféry chladného prostoru zde využila nahrávky skutečné, byť odstavené, jaderné elektrárny – stejné, v níž byl seriál natáčen.

Operní nahrávkou roku byla jmenována interpretace Fantastic Mr. Fox (1998) Tobiase Pickera v produkci Odyssey Opera a Boston Modern Orchestra Project. Pod taktovkou jejich zakladatele Gila Rosea zde vystupují John Brancy, Krista River, Andrew Craig Brown či Edwin Vega. Tato nahrávka zvítězila mimo jiné nad Vojckem (Nizozemská filharmonie a Marc Albrecht, Christopher Maltman a Eva-Maria Westbroek) a Lohengrinem (Feststipelorchester Bayreuth a Christian Thielemann, Piotr Beczała). Nejlepší orchestrální nahrávkou se stala Sustain Andrewa Normana v interpretaci Losangeleské filharmonie a Gustava Dudamela. V kategorii Chorální album roku zvítězila kolekce sborového díla Marcela Duruflé v podání Houston Chamber Choir.

Jennifer Higdon Jennifer Higdon

Svoji již třetí Grammy za nejlepší současnou klasickou skladbu si odnesla Jennifer Higdon za své Harp Concerto. Higdon tento koncert věnovala harfistce Yolandě Kondonassis, která za svůj výkon ve stejné skladbě byla nominována v kategorii Nejlepší klasický instrumentální sólový výkon. Zde však zvítězila houslistka Nicola Benedetti za interpretaci Houslového koncertu a Fiddle Dance Suite jazzmana Wyntona Marsalise. Nejlepším klasickým vokálním sólovým albem bylo jmenováno Songplay, na němž mezzosopranistka Joyce DiDonato mísí barokní árie, jazzové standardy a americké šlágry s latinskoamerickými a jazzovými rytmy.

Trofej za nejlepší instrumentální jazzové album si odnesl americký pianista Brad Mehldau za Finding Gabriel, kolekci devíti tematicky provázaných skladeb inspirovaných dlouholetým studiem Bible a konfrontací těchto poznatků s moderním světem. Nejlepším vokálním jazzovým albem bylo jmenováno 12 Little Spells, na němž zpěvačka a basistka Esperanza Spalding za pomoci hudby volně popisuje různé části lidského těla. Trofej za album v podání velkého ansámblu si odnesl Brian Lynch Big Band za The Omni-American Book Club. Kategorii latinskoamerického jazzu ovládl pianista Chick Corea, který se svojí skupinou Spanish Heart Band na albu Antidote vrací ke svému „španělskému srdci“.

Gramofonek za nejlepší album world music získala beninská zpěvačka Angélique Kidjo za album Celia, které je poctou kubánské zpěvačce a „královně salsy“ Celii Cruz (1925–2003).

Jan Borek

Student olomoucké hudební vědy a filosofie. Bývalý klavírista, současný kytarista, skladatel, překladatel a držitel ocenění z mezinárodní skladatelské soutěže Maurice Ravela 2015. Přispívá do Harmonie, HIS Voice či akademického časopisu Musicologica Olomucensia. Věnuje se především progresivnímu rocku a soudobé klasické i experimentální tvorbě, zároveň sleduje mnohé současné avantgardní a okrajové proudy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.