Václav Luks na návštěvě u Krále Slunce

Dvořákova síň pražského Rudolfina byla po mnoho desetiletí zvyklá na skvělé orchestrální i komorní koncerty a recitály. Barokní hudba tu zaznívala spíše příležitostně. To se změnilo v sezoně 2012 – 13, kdy barokní orchestr Collegium 1704 v čele se svým  zakladatelem a dirigentem Václavem Luksem otevřel svůj nový abonentní cyklus Hvězdy barokní opery. Sezona 2014/2015 přinesla změnu názvu – Collegium 1704 v Rudolfinu. Světové pěvecké špičky letošní cyklus doslova rámují… Úvodní koncert 21. 10. 2014 se nesl ve znamení amerického kontratenoristy Bejuna Mehty, závěr bude patřit šarmu francouzské barokní hudby. 28. dubna 2015 cyklus uzavře Sandrine Piau, francouzská sopranistka, která si své přední místo mezi světovou pěveckou elitou udržuje už 20 let. Václav Luks odpověděl HARMONII na několik otázek, které se váží k tomuto mimořádnému koncertu.

Proč název Na návštěvě u Krále Slunce? Návštěvou u Krále Slunce se Sandrine Piau uzavíráme třetí sezonu našeho působení v Rudolfinu a když se ohlédnu zpátky, byly to tři roky neobyčejně intenzivní práce a neméně intenzivních zážitků. Jsem hrdý na to, jak skvělé publikum na nás do Rudolfina chodí a jak báječnou atmosféru na našich koncertech spoluprožíváme. Obzvlášť cenné je pro mě potvrzení přesvědčení, že není třeba se publiku podbízet, že není třeba klasickou hudbu zaobalovat do takzvaně komerčně atraktivních formátů a že kvalitní dramaturgie a kvalitní provedení si své příznivce vždy najde – a nejsou to jednotlivci. Dnes dokážeme Rudolfinum, byť s minimálními reklamními prostředky, naplnit po dva večery za sebou. Dramaturgie je jedním z klíčů úspěchu a té jsme věnovali také při našem rudolfínském cyklu mimořádnou péči. Ani jeden z koncertů nebyl prostým seřazením skladeb do podoby koncertního programu nebo pouhým portrétem pozvaného sólisty. Každý z koncertů měl své téma, které se vázalo k dějinám opery 17. a 18. století a vrcholem uplynulých sezón byla pravidelná provedení stále ještě u nás zřídka slýchaných titulů barokního oratorního repertoáru. Francouzská barokní hudba však v našem cyklu doposud nezazněla a tak bylo načase představit našemu publiku tento fascinující svět – svojí vyhraněnou estetikou tolik odlišný od „zbytku“ Evropy. Doba panování Ludvíka XIV. (1638–1715) nazývaného „Králem slunce“, byla dobou mimořádnému rozkvětu umění a královský kapelník a dvorní skladatel Jean-Baptiste Lully položil svým dílem základy francouzské opery. Lullymu a jeho pokračovateli Jeanu-Philippu Rameauovi je věnována dramaturgie koncertu, který bude poctou francouzské barokní opeře.

Jaké hlavní rozdíly jsou mezi barokní hudbou Francie a zbytkem Evropy? A jak moc se bude Collegium 1704 věnovat francouzské hudbě v budoucnu?  Zabývat se všemi odlišnostmi by vydalo na celou knihu a je pozoruhodné, že osobností, která svébytnost francouzské barokní hudby kodifikovala, byl cizinec – naturalizovaný Ital vlastním jménem Giovanni Battista Lulli. Charakter francouzské dvorské hudby byl určený do značné míry její ceremoniální a reprezentativní rolí spjatou s duchem dvora Ludvíka XIV. Nesmírně kultivovaná dvorská estetika nachází výraz v mimořádně rafinované hudební řeči doby francouzského baroka, kde má každý detail své místo, každé gesto svoji jasně vymezenou formu a každá fráze přísnou symetrii. Pokud ve volně koncipovaných secco-recitativech italské opery nacházíme obraz přirozeného a přímočarého plynutí italské řeči, stylizovaná ariosa francouzské opery jsou detailním záznamem vysoce rafinované a skladatelem přesně určené deklamace francouzského textu. Svět francouzského baroka není rozhodně běžným repertoárem Collegia 1704 a také v budoucnu se s ním budeme setkávat spíše příležitostně. Je to však svět, který mě velmi fascinuje a velmi bych si přál někdy v budoucnu nastudovat jednu z oper Jeana-Philippa Rameaua.        

Sandrine Piau, foto Expilly/Naive

Hvězdou koncertu bude sopranistka Sandrine Piau. Jaká je? Pokud jsme chtěli přinést francouzské baroko do Prahy, nemohli jsme si představit jejího vhodnějšího apoštola než Sandrine Piau. Její jméno nacházíme téměř na všech důležitých projektech Williama Christieho a řady dalších dirigentů, kteří se specializují na francouzský barokní repertoár. Bude to naše první spolupráce se Sandrine a velmi se na ni těším nejen pro její profesionální kvality, ale také proto, že ji předchází pověst mimořádně přátelské a otevřené osobnosti. 

Jaké budou dominanty další série v Rudolfinu? Ročník 2015/2016 dozná řady změn a novým formátem, který se na pódiu objeví, bude koncertní provedení opery… nechte se překvapit jaké. Velmi se těším na spolupráci se skvělou švédskou mezzosopranistkou Ann Hallenberg, která vystoupí na vánočním koncertě v programu, který pak budeme reprízovat ve vídeňském Konzerthausu a na koncertech ve Filharmonii v Kolíně nad Rýnem, Hamburku a v belgickém Gentu. A například na Velikonoce se posluchači mohou s námi těšit na Händlova Mesiáše!

Sdílet článek: