Brněnský varhanní festival třicetiletý

Je s podivem, že ve druhém největším městě naší země se varhanní koncerty konají zřídka, výjimkou je Brněnský varhanní festival, který Klub moravských skladatelů pořádá vždy v červnu a který letos slavil třicet let své existence. Jako přehlídka nejmladších českých umělců na Nové radnici vznikl roku 1981 pod názvem Mladé varhany, postupně měnil místo konání a název a začal představovat všechny varhanické generace domácí i zahraniční. Od roku 1991 se koná v kostele sv. Augustina, krásné funkcionalistické stavbě z meziválečné doby s výbornou akustikou. Tamější varhany Rieger-Kloss z roku 1976 (s použitými hlasy z původního nástroje E. Š. Petra) nejsou sice ideální pro veškerý repertoár, ale momentálně jsou v Brně patrně nejvhodnější, navíc publikum už je zvyklé ke sv. Augustinovi chodit. Letošní 30. ročník festivalu právě vynikal větší návštěvností než v předchozích letech a nabídl reprezentativní výběr skladeb od těch nejoblíbenějších až po málo hrané. Představili se na něm brněnský dómský varhaník a pedagog konzervatoře Petr Kolař , pedagog plzeňské konzervatoře a pražské AMU Adam Viktora se sopranistkou Gabrielou Eibenovou , specialisté na starou hudbu, Belgičan Serge Schoonbroodt a Francouz Christian Bacheley . Na závěrečném recitálu vystoupil čtyřiatřicetiletý Vídeňan Ernst Wally , asistent v dómě sv. Štěpána, pedagog konzervatoře F. Schuberta a taky skladatel, který podal ve všech ohledech vynikající a vyrovnaný výkon. Program vystavěl z kompozičně kontrastních skladeb od renesance po současnost (nikoli chronologicky), přitom je náležitě stylově odlišil, maximálně využil zvukové možnosti varhan, přizpůsobil se akustice chrámu, zejména v artikulaci, hrál si s detaily interpretace, takže posluchačům připravil opravdu mimořádnou lahůdku. Od Bachovy Toccaty, adagia a fugy C dur až po Mendelssohnovu Čtvrtou sonátu B dur se klenul oblouk, který rámoval sladké Rheinbergerovy drobničky, Mozartovo hravé Andante pro flétnové hodiny , Schumannovu Fugu g moll na B-A-C-H , Erbachovu Canzonu a 4 , nevýrazné Janáčkovo Varyto a efektní Fantazii na B-A-C-H Milana Slimáčka, která byla nejnovější skladbou Wallyho programu (mimochodem vznikla před pěti lety přímo pro festival). Rovněž letos festival připravil přidružené akce – koncerty americké varhanice Joan DeVee Dixon v nejbližším okolí Brna a seminář s varhanní tematikou na HF JAMU. Brněnský varhanní festival i se skromným rozpočtem nabízí kvalitní varhanní pořady a poutá pozornost stále více posluchačů, zejména mladých. Lze jen doufat, že v budoucnu bude moci využívat i dvoje plánované nové varhany v Brně a že získá přízeň více sponzorů.

Sdílet článek: