Národní divadlo připravuje poslední premiéru sezony – Macbetha bez divadelního pachu

Poslední operní premiérou Národního divadla v brzy končící sezoně bude 11. a 13. června 2015 Macbeth Giuseppa Verdiho. Krvavé drama podle Shakespearova stejnojmenného díla představí divákům Státní opery nový pohled na dobře známého operního skladatele. V hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce vystoupí v titulní roli bulharský barytonista Anton Keremidtchiev nebo Martin Bárta a v příští sezoně také Richard Haan. Role Lady Macbeth byla svěřena jedné z nejvýraznějších osobností pražského operního souboru Andě-Louise Bogze a slovenské sopranistce Jolaně Fogašové. Režie Verdiho Macbetha se ujal vyhledávaný slovenský divadelní režisér Martin Čičvák.

„V případě Macbetha je klíčovým principem inscenace obrovský balvan, převrácená hora nebo chcete-li meteorit zastiňující světlo či slunce,“ přibližuje režisér inscenace Martin Čičvák a pokračuje: „Těch citací k nedostatku světla, padajícímu stínu, je v Macbethovi celá řada. A příroda udělá jak u Shakespeara, tak i v naší inscenaci obrovskou vzpouru, asi jako ve filmu Larse von Triera Melancholie. Sýček napadne orla, kobyla sežere své mladé, noc se převrátí v den a pohne se birnamský les. V naší snaze ze všeho nejvíc spatřuji potřebu zbavit se teatrality. Protože v okamžiku, když divadlo začne páchnout divadlem, je po divadle.“


„Při čtení partitury zjistíte, jak bylo toto dílo důležité pro Verdiho další vývoj. Celou řadu momentů z Macbetha můžete slyšet v Aidě, Simonovi Boccanegrovi nebo v Donu Carlosovi. Stejně jako Shakespeare vytvořil i Verdi dílo maximálně stručné, plné krátkých scén, které jsou však naplněny ohromující intenzitou hudebně-dramatického výrazu.“ říká dirigent inscenace Jiří Štrunc.

Umělecké vedení Stání opery nabídlo spolupráci na hudebním nastudování jako druhému dirigentovi výrazné dirigentské osobnosti nastupující generace Marku Šedivému. Ve Státní opeře se poprvé představí v první repríze Macbetha 23. června 2015. „Na opeře jako žánru mě přitahuje především ten dlouhý proces tvorby inscenace, kdy se rodí scéna po scéně a kdy se představy dirigenta, režiséra, sbormistra, všech sólistů a mnoha dalších tvůrců střetávají a vytváří postupně jeden hudebně-dramatický celek,“ poznamenává ke své první zkušenosti ve Státní opeře Marek Šedivý.

Sdílet článek: