sobota, 1. březen 2014

Donizettiho Maria di Rohan – režijní kolaps Barbary Klimo

Napsal(a) 

Předposlední a téměř neznámá opera génia bel canta Gaetana Donizettiho byla provedena na prknech brněnského Janáčkova divadla vynikajícími sólisty Ľubicou Vargicovou, José Manuelem a Jakubem Kettnerem. Jak ale nazírat na inscenaci, která režijně a v mnohém i výtvarnou stránkou (Veronika Stemberger) nesmyslně popírá a přehlíží dějové skutečnosti, sociální rozvrstvení postav a jejich emoce?

První dějství opery rozehrává na pozadí vlády francouzského krále Ludvíka XIII. jednoduchou zápletku. Maria di Rohan žádá svou lásku Riccarda di Chalais o pomoc, aby zachránil k smrti odsouzeného Enrica di Chevreus. Riccardo tak ve své náklonnosti k Marii učiní, aniž by věděl, že Enrico je Mariiným právoplatným mužem. Předznamenání velkého dramatu v prvním aktu je ovšem ztvárněno na pestrobarevné scéně jak vystřihnuté z opery buffa s prvky výtvarné stránky filmu Karlík a továrna na čokoládu věhlasného Tima Burtona. Rozpohybování „figurek“ sboru v umělém a zastavovaném pohybu a nemajestátní tahanice a strkanice šlechty se zdají neúnosné vzhledem k vnitřnímu rozpoložení hlavních postav. Načrtnutá politická situace sesazení kardinála Richelieu není jinak než textově zdůrazněna, takže některé postavy a obrazy absolutně ztrácejí důležitost. Pokud bychom se drželi Dahlhausovy [významný německý muzikolog] zásady, že opera je drama afektů a měla by být srozumitelná jako pantomima, po prvním dějství bychom si nejspíš utvořili následující obrázek: vesnická komedie plná karnevalových barev a padajících třpytek s velkou milostnou árií hlavní představitelky.

Ľubica Vargicová Ľubica Vargicová

Druhé dějství je již umírněno v barvě holubí šedi i minimalistické scéně pouze s jednou vyvýšenou pohovkou a několika „sněhovými“ koulemi. Naštěstí se tedy neobjevují pěvecky slušné, v této inscenaci však „dějově zbytečné postavy“, jakými je Armando z Gondi (Veronika Hajnová), Vikomt ze Suze (David Nykl), De Fliesque (Igor Loškár) a sboristé. Nutno v této souvislosti podotknout, že Veronika Hajnová překvapila v prvním dějství technickou zdatností v bel cantových pasážích své role. Výrazné škrty v partituře dovolily se soustředit již jen na tři hlavní postavy a daly vyniknout jejich (na brněnské poměry) dech beroucímu bel cantu plnému „úkladů a lásky“. ĽubicaVargicová (Slovenské národní divadlo) v roli Marii strhla posluchače svým krásně barevným a vytříbeným koloraturním sopránem, jehož kvality se plně projevily právě v áriích a duetech druhého a třetího dějství. Jednoho z historicky nejdůležitějších partů tenora se zhostil (také hostující) něžný Španěl José Manuel. Jeho barva hlasu a dynamické přechody byly vytříbené, bohužel jeho hlasové možnosti se ve třetím dějství už poněkud vyčerpávaly. Temperamentnímu Jakubu Kettnerovi (baryton; Enrico) byla role zhrzeného a svéhlavého manžela jako šitá na míru. Jeho zuřivé výpady vůči Marii plynoucí z vlastní bezradnosti dodávají třetímu dějství tragédie výrazný pohyb. Bohužel na scéně, která se má odehrávat v paláci, a je přemístěna do lesa, kterému dominuje obrovská vlčí hlava, kde se mluví o sečných zbraních a jsou použity střelné, a kde šlechtična Maria di Rohan obrací židle jako prostá hostinská…

Režie se ujala mladá režisérka Barbara Klimo, která v průběhu zkoušek zdravotně zkolabovala a představení dotvořila brněnská režisérka Linda Keprtová, která nemohla příliš měnit představení kvůli smlouvě s Klimo. Mnohé vypovídá o vedení opery Národního divadla Brno, že vůbec dovolilo Donizettiho dílo takto režijně a výtvarně pojmout. Obstaralo alespoň výborné sólisty, díky kterýmž stojí za to se do Brna vypravit.

Eva Františáková

Od roku 2015 působila jako dramaturgyně opery NDM, vytvořila projekty Operní sirény nebo Životní pouť Leoše Janáčka aneb Od lišky k Lišce. Externě vyučovala od roku 2016 na Slezské univerzitě a také na Fakultě umění Ostravské univerzity. Od roku 2017 působí také jako editorka pro Svatováclavský hudební festival.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.