čtvrtek, 9. červen 2011

Zpívám, zpíváš, zpíváme

Napsal(a) 

Předposlední říjnový víkend se na půdě Hudební školy hl. m. Prahy nesl ve znamení poměřování mladých pěveckých talentů ze základních uměleckých škol, hudebních gymnázií i konzervatoří. Osmý ročník Písňové soutěže Bohuslava Martinů proběhl za účasti více než sto padesáti soutěžících a dvou pětičlenných porot, v nichž zasedli například vedoucí pěvecké katedry JAMU Mgr. Zdeněk Šmukař, MUDr. Jitka Vydrová z Hlasového centra Praha nebo Mgr. Miroslav Urbánek z Janáčkovy konzervatoře Ostrava.

U zrodu tohoto pěveckého klání stál tenorista a hudební pedagog Jaroslav Mrázek, který podle vlastních slov chtěl „založit soutěž, která by motivovala mladé lidi, aby zpívali, aby zpívali rádi a aby zpívali písně Bohuslava Martinů“. Tento záměr se po osm let setkává s evidentním úspěchem, ať už je to díky oblibě a působivosti písňových miniatur Bohuslava Martinů, vhodně zvolenému konceptu, nebo díky fungujícímu organizačnímu zázemí soutěže, jejíž porotě několikrát předsedala Soňa Červená. Zatímco v prvním ročníku se přihlásilo sedmdesát účastníků, v posledních ročnících se počet přihlášených pohybuje mezi sto padesáti až sto sedmdesáti přihlášenými, mezi nimiž se objevují i zpěváci ze Slovenska, Litvy a dalších zemí. A proč právě písně Bohuslava Martinů? Jednak se jim podle Miroslava Urbánka nedá upřít specifická melodie, rytmus a jakýsi slovanský podtext, který je pro mladé lidi srozumitelný, a jednak jsou výbornou pěveckou průpravou po technické i interpretační stránce. Martinů o svých stěžejních písňových cyklech ze čtyřicátých let (Nový Špalíček, Písničky na jednu stránku, Písničky na dvě stránky ) s oblibou mluvil jako o písničkách, které „psal, když nekomponoval“. Nejspíš si vůbec neuvědomil, jakou službu tím prokázal začínajícím zpěvákům a jak zásadně ovlivnil jejich repertoár, skládající se převážně z lidových písní.

Třídenní soutěžní klání, během něhož porota vyslechla desítky různých interpretací písní Bohuslava Martinů, završil koncert vítězů, pořádaný v rámci festivalu Nekonvenční žižkovský podzim. Kdo na koncert zavítal, mohl se utvrdit v tom, že pěvecké soutěže nejsou jen o porovnání talentů a ocenění těch nejlepších, ale že jsou především výbornou příležitostí k získávání zkušeností ve veřejném vystupování a kontaktu s publikem. Zaplněný koncertní sál tak mohl sledovat suverénní a vyrovnané výkony všech oceněných. Již od počátku soutěže pořizuje Český rozhlas 3 – Vltava záznam koncertu vítězů, avšak novinkou letošního ročníku bylo mimořádné ocenění ČRo 3. Dva vybraní účastníci dostali možnost natočit písňový repertoár dle vlastního výběru a nahlédnout tak do světa profesionálních hudebních záznamů. Ovšem i bez všech mimořádných ocenění a čestných uznání se Písňová soutěž Bohuslava Martinů osvědčila jako dějiště setkávání a zdravého soupeření pro mladé hudbymilovné lidi.

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se několik dobrodružných let učila, jak hudbu slyšet a jak o ní psát.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.