Otevřený dopis

Jako orchestrální hráč se stále setkávám se stejným druhem chyb u dirigentů, a proto bych tímto rád na nejčastější omyly upozornil.

1. Naučte se mluvit nahlas!

Milí začátečníci, dříve než se rozhodnete vzít taktovku do ruky, naučte se mluvit výrazně, nahlas a zřetelně. Pokud vás sotva uslyší hráči od prvních pultů, věřte, že vaše sebevíc geniální myšlenky nikdo plnit nebude, protože bohužel ani nemůže.

2. Nezapomínejte na slůvka prosím a děkuji!

3. Pozor na předměty na rukou!

4. Emoce musí přijít vždy až za technikou!

Dobrý školitel vás na emoce upozorní až po dobré technické přípravě, případně vás v nich ještě mírní, když vidí, že vaše technika není dostatečná. Pokud se setkáte s opakem, poohlédněte se rychle po jiném profesorovi!

5. Nesnažte se emoce učit!

Nesnažte se orchestr oklamat nacvičenými emocemi, patetickými gesty…, zvláště když vám utíká rytmus a nedáváte nástupy.

6. Netvařte se stále vážně!

7. Naučte se dívat!

Nemám na mysli samotné ukazování nástupů hráčům, ale osobní kontakt. Prostě abyste neměli tupý pohled, jako když mezi vás a orchestr postaví velké plexisklo, byť jinak je technicky vše v pořádku.

8. Nepřehánějte rychlá tempa!

Hudba není sport. Máte-li ten pocit, položte taktovku a běžte se vyřádit v běhu na sto metrů.

9. Pojmenujte jasně, proč skladbu vracíte!

Jestliže skladbu neustále vracíte a hráči nevědí proč, brzy je tak otrávíte.

10. Orchestr je vaším nástrojem jen v přeneseném slova smyslu!

Občas slyšíme názor, zajisté míněný v přeneseném slova smyslu, že orchestr je nástrojem dirigenta. Bohužel to někteří jedinci chápou doslova.

11. Ani mnoho slov vám nenahradí správné gesto!

12. Používejte především hudební výrazy!

Buďte opatrní v příměrech. Pokud řeknete, že tento akcent má připomínat zvuk zvonu, rytmus klapot koní, nebo že tato spiccata vyjadřují kapky deště, je to v pořádku. Ale těžko vám mohou hráči vyhovět, když řeknete, že mají hrát, jako když kvetou fialky nebo jako když vychází rusalky z lesa a paprsky měsíce se odrážejí od hladiny rybníka.

13. Není třeba kvůli každému nedostatku vracet zkoušku!

Hráči ocení, když vidí, že vám nejde o to, abyste uměle natahovali zkoušku a rádi vám pak vyjdou maximálně vstříc.

14. Buďte zdvořile konkrétní!

Mnozí dirigenti zaměňují zdvořilost za nekonkrétnost, která ostatní dovede rozladit. Zvláště u smyčců. Jestliže víte, že problém je u pana XY, neříkejte: „Primy, buďte tak laskaví“, ale: „Primy, zvláště zadní pulty, rád bych…“ Pokud to nepomůže: „Prosím vás, poslední pult, stále to není v pořádku!“ A pokud ani potom nejste spokojeni, buďte zcela konkrétní: „Pane XY, byl bych rád, kdybyste se to laskavě do zítřka naučil!“

15. Buďte konkrétní v intonaci i rytmu!

Jestliže orchestr nenastupuje např. společně, je třeba poukázat na to, kdo má tendenci hrát brzo a kdo se naopak opožďuje. Jinak může nastat velký chaos, ve kterém se pak už nikdo nevyzná, zvláště není-li gesto dirigenta zcela jasné. Pokyn: „Hrejte spolu“ či „Srovnejte se“, není zrovna konkrétní a nic neřeší. Pokud se, vážení dirigenti, necítíte na to, abyste v případě potřeby intonačně zasahovali do hry orchestru, máte nejvyšší čas udělat něco významného pro hudbu – odložit jednou provždy taktovku a věnovat se jiné bohulibé činnosti. Najdete jich určitě dost.

16. Velké máchání nemusí být rovno jasnému gestu!

Někteří dirigenti se domnívají, že čím víc se rozmachují, tím jsou čitelnější. Není to vždy pravda, zvláště mají-li sklon ke kroužkování do tvaru písmene O a nikoli pro nás, hráče, dobře čitelný tvar písmene V.

17. Nesoustředěný orchestr je také vaší vizitkou!

18. Věnujte velkou pozornost dechovým nástrojům!

Jestliže se vám podaří smyčce na zkouškách téměř udřít, možná budou plnit přesně vaši představu. Když potom ovšem na koncertě dechová sekce, na zkouškách opomíjená, zničí svou dynamikou a intonací veškerou předešlou práci, věřte, že tato smyčcová část k vám bude příště přistupovat s velkou nedůvěrou a nechutí odvést zcela stoprocentní práci.

19. Přehození pořadí pultů u smyčců na zkoušce.

20. Máte-li na to, zpívejte!

21. Neobtěžujte s problémy jiných skupin celý orchestr!

22. Ctěte generální zkoušku!

Generální zkouška je již přípravou na večerní koncert, a proto se snažte vyhnout jakýmkoliv zbytečným vracením. Nesnažte se dohánět, co jste do této chvíle sami nedokázali připravit.

23. Nevyčerpávejte orchestr na generální zkoušce!

24. Generálku lze i zkrátit!

25. Rozvažte si předem, jak chcete provést děkovačku!

26. Dbejte, ať je pokud možno druhá půle koncertu kratší, než ta prvá!

Máte-li možnost mluvit do dramaturgického plánu, nezapomínejte, že doba lidského soustředění je omezená. A to jak směrem k posluchačům, tak i k samotným hráčům.

27. Nekopírujte za každou cenu nahrávky!

28. Slovo slavným dirigentům na závěr.

Vážení pánové, dirigenti zvučných jmen od slavných orchestrů. Poslední maličkost. Pokud se vám nechce odevzdat stoprocentní práci, byť je jasné, že nepracujete zrovna s Chicagskou filharmonií, popřemýšlejte, zda vám potom opravdu stojí vysoký honorář za výkon pochybné úrovně. Lacinými gesty pro publikum na koncertě nezakryjete, co jste nedbalou přípravou neudělali. Kazíte tak zbytečně vkus publika a své renomé u těch, co se na vás těšili. Nevěřte tomu, že jste jediní a že vás orchestr nemůže srovnat s jinými slavnými dirigenty.

Vážení dirigenti, vím, že se o vašich chybách snadno píše a radí. Také vím, že máte spoustu dalších věcí, které musíte zvládat, ale přesto si myslím, že pohled hráče orchestru může být pro vás poučný. Přeji hodně úspěchů!

http://sweb.cz/MalusekPetr

Sdílet článek: