úterý, 8. březen 2005

Lars Ulrik Mortensen

Napsal(a) 

Lars Ulrik Mortensen Lars Ulrik Mortensen
Mortensen. Už melodie tohoto dánského příjmení - ať znamená cokoli - snadno vyvolá dojem, že osoba s ním spojená bude něčím zvláštní. Konec konců, kdo do sebe nechal vpustit trochu tolkienovského ducha, zná dobře pronikavý pohled Vigga Mortensena, protagonisty pánoprstenovské postavy. Ani setkání s dalším Mortensenem, Larsem Ulrikem, nemusí být pro nikoho zklamáním. Tento cembalista a také stále více se prosazující dirigent nikdy nezapadne mezi průměrné, nezajímavé, standardní umělce a nikdy kolem vás neprojde bez povšimnutí.

Nejčerstvěji jsme to mohli zažít při loňských Letních slavnostech staré hudby, kde Mortensen - samozřejmě Lars Ulrik - vystoupil v pozici dirigenta s Barokním orchestrem Evropské unie (EUBO). Jeho více než expresivní, teatrální projev s gesty, v nichž se orchestr kupodivu orientoval a která pro mnohé překvapivě nevyšla naprázdno, vyvolal rozporuplné reakce. Nejen v Praze, ale o pár dnů před tím také na festivalu v King's Lynn, kdy kritik David Johnson poznamenal, že "dánský dirigent Lars Ulrik Mortensen i navzdory velice zvláštní dirigentské technice zkoncentroval své síly a inspiroval k výtečné hře a výrazu." Ponecháme-li stranou otázku, zda je či není dobré, nutné a smysluplné proměnit se před orchestrem a publikem v toho, kdo "převypráví" hudbu celým svým tělem, Mortensenův vášnivě extatický projev nese své plody. Více než rok je hudebním ředitelem EUBO, od roku 1999 je uměleckým vedoucím dánsko-švédského souboru Concerto Copenhagen a pravidelně se objevuje také v kodaňském Královském divadle, kde zaujal provedením Händelovy opery Giulio Cesare (Händel) a Mozartovy La Clemenza di Tito .

Lars Ulrik Mortensen Lars Ulrik Mortensen
Energií vybuchující Mortensen-dirigent má ale především polohu elegantní Mortensen-cembalista. V ní se pohybuje bez okolků jako vynikající komorní hráč - například v biberovských projektech s houslistou Johnem Hollowayem -, onálepkovaný kritikou přívlastky aristokratický, vkusný, brilantní. Třetí poloha, Mortensen-pedagog, je bohatě zúročena prací v EUBO, řadou kurzů a znásobena tříletým působením (1996 - 1999) na Hochschule für Musik v Mnichově.

Barokní orchestr Evropské unie

EUBO byl založen roku 1985 s cílem rozvíjet nadání mladých hráčů barokní hudby a umožnit jim získat zkušenost pro další hráčské směřování. Každý rok zve EUBO 100 mladých umělců z celé Evropy k účasti na třídenních kurzech. 29 úspěšných kandidátů ve věkovém průměru 25 let pak půl roku společně zkouší a absolvuje turné, loni pod vedením Larse Ulrika Mortensena, Andrew Manzeho a Tona Koopmana. Poté mají hráči EUBO možnost ucházet se o místa v prestižních profesionálních souborech. O jejich úspěšnosti svědčí "otisk" EUBO v Les Musiciens du Louvre, English Concert, Europa Galante, La Petite Bande, Les Arts Florissants, Academy of Ancient Music ad.

Lars Ulrik Mortensen Lars Ulrik Mortensen
Diskografie - výběr:

- Bach: Cembalové koncerty vol. 1, CPO

- Biber: Unam Ceylum, ECM (2HP)

- Music from the Time of Christian IV - Songs & Harpsichord Music, BIS (Studio Matouš)

- Schmelzer: Unam Fidium, Bertali: Chiacona a Violino Solo, ECM (2HP)

EUBO:

- P. Hellendaal: 6 Concerti Grossi. Roy Goodman, Channel Classics CCS3492 (Studio Matouš)

- W. Corbet: Bizzarie Universali. Roy Goodman, Channel Classics CCS 1391 (Studio Matouš)

- Vivaldi, Biber and Others: Birds, Beasts and Battles. Monica Huggett, Channel Classics CCS 4392 (Studio Matouš)

- J. S. Bach: Markus Passion. Roy Goodman, Ring Ensemble, Musica Oscura 070970

- Roy Goodman, Catherine Bott, Nicolas Mazzoleni: Silete Venti, AliveOnTour 002

Händel: Apollo e Dafne, The Alchemist. Olga Pasichnyk, Robert Pomakov, Naxos 8.555712 (Classic)

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.