Lars Ulrik Mortensen

Nejčerstvěji jsme to mohli zažít při loňských Letních slavnostech staré hudby, kde Mortensen – samozřejmě Lars Ulrik – vystoupil v pozici dirigenta s Barokním orchestrem Evropské unie (EUBO). Jeho více než expresivní, teatrální projev s gesty, v nichž se orchestr kupodivu orientoval a která pro mnohé překvapivě nevyšla naprázdno, vyvolal rozporuplné reakce. Nejen v Praze, ale o pár dnů před tím také na festivalu v King's Lynn, kdy kritik David Johnson poznamenal, že „dánský dirigent Lars Ulrik Mortensen i navzdory velice zvláštní dirigentské technice zkoncentroval své síly a inspiroval k výtečné hře a výrazu.“ Ponecháme-li stranou otázku, zda je či není dobré, nutné a smysluplné proměnit se před orchestrem a publikem v toho, kdo „převypráví“ hudbu celým svým tělem, Mortensenův vášnivě extatický projev nese své plody. Více než rok je hudebním ředitelem EUBO, od roku 1999 je uměleckým vedoucím dánsko-švédského souboru Concerto Copenhagen a pravidelně se objevuje také v kodaňském Královském divadle, kde zaujal provedením Händelovy opery Giulio Cesare (Händel) a Mozartovy La Clemenza di Tito .

Lars Ulrik MortensenEnergií vybuchující Mortensen-dirigent má ale především polohu elegantní Mortensen-cembalista. V ní se pohybuje bez okolků jako vynikající komorní hráč – například v biberovských projektech s houslistou Johnem Hollowayem -, onálepkovaný kritikou přívlastky aristokratický, vkusný, brilantní. Třetí poloha, Mortensen-pedagog, je bohatě zúročena prací v EUBO, řadou kurzů a znásobena tříletým působením (1996 – 1999) na Hochschule für Musik v Mnichově.

Barokní orchestr Evropské unie

EUBO byl založen roku 1985 s cílem rozvíjet nadání mladých hráčů barokní hudby a umožnit jim získat zkušenost pro další hráčské směřování. Každý rok zve EUBO 100 mladých umělců z celé Evropy k účasti na třídenních kurzech. 29 úspěšných kandidátů ve věkovém průměru 25 let pak půl roku společně zkouší a absolvuje turné, loni pod vedením Larse Ulrika Mortensena, Andrew Manzeho a Tona Koopmana. Poté mají hráči EUBO možnost ucházet se o místa v prestižních profesionálních souborech. O jejich úspěšnosti svědčí „otisk“ EUBO v Les Musiciens du Louvre, English Concert, Europa Galante, La Petite Bande, Les Arts Florissants, Academy of Ancient Music ad.

Lars Ulrik MortensenDiskografie – výběr:

– Bach: Cembalové koncerty vol. 1, CPO

– Biber: Unam Ceylum, ECM (2HP)

– Music from the Time of Christian IV – Songs & Harpsichord Music, BIS (Studio Matouš)

– Schmelzer: Unam Fidium, Bertali: Chiacona a Violino Solo, ECM (2HP)

EUBO:

– P. Hellendaal: 6 Concerti Grossi. Roy Goodman, Channel Classics CCS3492 (Studio Matouš)

– W. Corbet: Bizzarie Universali. Roy Goodman, Channel Classics CCS 1391 (Studio Matouš)

– Vivaldi, Biber and Others: Birds, Beasts and Battles. Monica Huggett, Channel Classics CCS 4392 (Studio Matouš)

– J. S. Bach: Markus Passion. Roy Goodman, Ring Ensemble, Musica Oscura 070970

– Roy Goodman, Catherine Bott, Nicolas Mazzoleni: Silete Venti, AliveOnTour 002

Händel: Apollo e Dafne, The Alchemist. Olga Pasichnyk, Robert Pomakov, Naxos 8.555712 (Classic)

Sdílet článek: