pátek, 11. červen 2021

Ivana Leidlová a deset let Festivalu Jarmily Novotné

Napsal(a) 

Ivana Leidlová, foto Jan Žirovnický Ivana Leidlováfoto: Jan Žirovnický

S ředitelkou neziskové organizace Zámek Liteň a současně Festivalu Jarmily Novotné Ivanou Leidlovou jsme se nejen ohlédly za uplynulými léty jejího působení v Litni, ale především bychom rády pozvaly na letošní slavnostní setkání v parku liteňského zámku na open-air představení Rusalky Antonína Dvořáka.

Desáté výročí je určitý vrchol, kterého bylo dosaženo vaší zásluhou na zámku Liteň a rozhodnutí oslavit je Rusalkou Antonína Dvořáka je smělým počinem, v historii akcí Festivalu Jarmily Novotné určitě nejrozsáhlejší. Představa, že můžeme spojit oslavu 10. výročí Festivalu Jarmily Novotné se 120. výročím premiéry Dvořákovy Rusalky, v níž česká pěvkyně všude sklízela velké úspěchy a uznání, byla natolik lákavá, že jsme její realizaci věnovali značné úsilí. Věříme, že s týmem vynikajících umělců a také s režií a scénou bratrů Cabanů bude koncertní provedení nejznámějších částí této opery důstojným jubilejním a současně dalším nevšedním projektem první dekády naší práce v Litni.

Když jsme v roce 2012 začínali, byla naše představa o oživení zámku Liteň, bývalého sídla proslulé české pěvkyně Jarmily Novotné, daleko skromnější. Nejprve jsme rok předtím vyhledali jejího syna George Daubka, kterého jsme v USA navštívili, slyšeli jeho dojemný příběh vzpomínky na Liteň a Československo a již po cestě zpět do Prahy jsme se rozhodli, že mu jako narozeninový dárek připravíme návštěvu České republiky a zámku Liteň, který opustil jako malé dítě. Chtěli jsme mu a celé jeho rodině umožnit návštěvu Litně a dál naše ambice tenkrát ještě nesahaly. Osobnost Jarmily Novotné nás ale vybízela k dalším akcím, abychom hudební odkaz někdejší majitelky Litně zúročili. Rok 2014 už nabídl koncert pod taktovkou Jiřího Bělohlávka a tímto započala také tradice Interpretačních kurzů se závěrečnými koncerty, v nichž se mladí pěvci představovali široké veřejnosti. Prvních kurzů se ujala Dagmar Pecková a nasadila vysokou laťku, která pod vedením dalších – Adama Plachetky, Kateřiny Kněžíkové, Markéty Cukrové, Martiny Jankové a Heleny Kaupové – stoupala stále výš. Rozšiřovala se také základna výuky, ke zpěvu přibyla výuka korepetice, vedená švýcarským klavíristou Gérardem Wyssem a naším Ivo Kahánkem, v zatím posledním ročníku 2019 byli pěvci seznámeni navíc s foniatrií a cvičením pilates jako podporou dechové techniky. Novinkou tohoto ročníku bylo oslovení muzikoložky Dity Hradecké jako průvodkyně operními áriemi, které mladí umělci, vesměs výborní a někteří již se zkušenostmi z operních scén, uváděli na koncertu věnovaném italskému bel cantu.

Zpětně se nestačím divit, co z původních úvah a možná i z nerozvážnosti, s níž jsme si stanovili cíl vždy jen na další rok dopředu, nakonec vzniklo. Festivaly Jarmily Novotné nejsou věnovány jen hudbě, zahrnují také výstavy, například jsme si vypůjčili z Metropolitní opery v New Yorku kostýmy Jarmily Novotné, které tam velmi pečlivě uchovávají, pořádáme Dny Základních uměleckých škol se setkáními nejmladších hudebníků, výtvarníků, herců i tanečníků, proběhl zde kurz fotografování s Tono Stanem či setkání studentů architektury s tématem oživení areálu zámku Liteň, máme podíl na dokumentu o Jiřím Suchém. Vydali jsme několik knižních titulů týkajících se osobnosti Jarmily Novotné, ale máme také titul věnovaný výhradně zpěvu od holandské pěvecké legendy Margreet Honig, který pod názvem Skutečný zpěv přeložila Markéta Cukrová. Náš původní odhad, že půjde o učebnici či zcela odborný text pro studenty a profesionální umělce překonal fakt, že knížku jsme již dvakrát reedovali pro širokou veřejnost, u níž vzbudila velký zájem.

Interpretační kurzy 2018, foto Jan Žirovnický Interpretační kurzy 2018foto: Jan Žirovnický

Na letošní Interpretační kurzy jste pozvali právě Margreet Honig. Bude tedy příležitost seznámit se s její výukou přímo v Litni? Ano, a velmi si toho vážíme, paní Honig bude pracovat společně se svou studentkou, naší vynikající sopranistkou Simonou Houda Šaturovou, která dodnes za Margreet Honig do Holandska jezdí. Naplánovali jsme kurzy na 14.–18. června a doufáme, že vzhledem k současné pandemické situaci se s tak vzácným hostem přesto uskuteční.

Na konec prázdnin 28. srpna je potom připravována Rusalka v parku: v Litni je nyní park krásně vzrostlý a upravený, máme v něm i několik stromů zasazených významnými umělci, kteří se stali patrony vzácných starších stromů. Máme dokonce jezírko, které už bylo využito v režijním ztvárnění mozartovského závěrečného koncertu v roce 2018 Markem Mokošem na ploše celého parku. Entuziasmus lektorů a mladých pěvců vytváří tolik pozitivní energie, že pořád čerpáme z radostného setkávání a vytváření něčeho dalšího nového a nečekaného.

Pro neziskovou organizaci to není málo a o to víc mě těší ohlédnutí za deseti lety, které uběhly opravdu rychle. Je mi potěšením, že máme co slavit, a proto jsme zvolili Rusalku. S divadelním velkým prostorem jsou naše možnosti nesrovnatelné, ale když se všechny aktivity a události propojí, mám pocit, že po těch 10 letech se sluší poděkovat všem, kteří nás podpořili, vystupovali v Litni, ale třeba i v Rudolfinu, přijeli a napsali o tom, co děláme. Pro mě samotnou je radost to se všemi oslavit a v rámci slavnostního večera poděkovat, spojení s Jarmilou Novotnou zde bude velmi silné. Rusalka jako jedna z nejvýznamnějších a nejkrásnějších českých oper hrála v jejím uměleckém životě velkou roli a koncertním provedením vznikne zase něco nového. Nebude tedy kostýmové, na druhou stranu si myslím, že obsazení je skutečně to nejlepší, co jsme schopni v České republice nabídnout. Velmi mě těší, že Kateřina Kněžíková, která pro nás také zaštiťovala kurzy a spolupracuje s námi dlouhodobě, bude zpívat Rusalku, Prince se ujme zajímavý a perspektivní Richard Samek, vynikající Jan Martiník, který působí v opeře v Berlíně, ztvární roli Vodníka. Cizí kněžnu a Ježibabu zazpívá výborná slovenská pěvkyně Jana Kurucová, která nyní působí v Hamburku. V rolích Žínek se objeví mladé pěvkyně z našich bývalých kurzů, na výběru se podílela Kateřina Kněžíková s dalšími bývalými lektorkami a vybraly děvčata, která dostanou šanci poznat, že práce v kurzech je skutečně důležitá a může pomoci i jejich pracovní příležitosti. Symfonický orchestr Českého rozhlasu bude dirigovat zkušený Robert Jindra, opět záruka spolehlivého doprovodu všech pěvců.


Toto je zkrácená verze, kompletní text k dispozici v HARMONII VI/2021.

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Související položky (podle značky)

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.