středa, 2. červen 2004

Intinmí setkání

Napsal(a) 

Francouzský institut připravil ve spolupráci s FOK v Obecním domě (20. 3.) kombinovaný, komorně laděný tříhodinový program sestavený z klavírních děl Leoše Janáčka a Clauda Debussyho. Autoři se při něm měli alespoň imaginárně potkat, a to v částech nazvaných Pozdrav , Nádech , Bok po boku , Zastavení a Dialog . Nejprve pozdravil Janáček (Sonáta X. 1905 ), Debussy odpověděl svými L'sle joyeuse a Masques , poté se skladatelé "nadechli", aby si předali své myšlenky; při četbě jejich textů v originálním znění procházeli posluchači z Grégrova sálu do dalších skvostných secesních prostor. Umělci se dále seznamovali skrze 1. sešit cyklu Po zarostlém chodníčku a Livre d'Images I, II a nakonec spolu vedli dialog při střídání jednotlivých částí děl V mlhách a Préludes, Livre 1 . Během "zastavení" proběhla ochutnávka produktů moravské a francouzské kuchyně.

Janáček v podání Ivana Klánského jako by s nadšením rozevřel celý vějíř emocí a sugestivně, citlivě a zároveň sebejistě vtahoval každého do svého bohatého hudebního světa. Pianista působil skutečně jen jako "prostředník", který je touto hudbou neustále překvapován a s údivem nad ní žasne. Alain PlanÉs odpovídal za Debussyho zkušeně, jemně, občas skoro až odtažitě, nicméně právě tím vznikalo zajímavé napětí. Ještě zajímavější by bylo, kdyby si interpreti nakonec oba autory "prohodili" a vznikla tak třeba "hádka" nebo "polemika". Rozhodně lze ale takové dramaturgii a nápadům stran Francouzského institutu jen blahopřát.

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.