Brněnské Dětství Ježíšovo

Vánoční svátky oslavující narození Spasitele si Státní filharmonie Brno připomněla v Janáčkově divadle 20. prosince oratoriem Dětství Ježíšovo Hectora Berlioze. Biblickou trilogii s částmi Herodův sen, Útěk do Egypta, Příchod do Saidy nastudoval dirigent Jaroslav Kyzlink ve spolupráci s Brněnským akademickým sborem (Pavel Koňárek , Tomáš Ibrmajer ) a Kantilénou (Ivan Sedláček ). Idylické dílo intimního charakteru opatřené vlastním textem na pozadí vyprávění evangelisty Matouše zhudebnil Berlioz v letech 1850-54. Inspirován nástěnnými obrazy italských renesančních malířů se soustředil na vyjádření něžných citů, projevů radosti, strachu i bolesti. Orchestraci nasytil konkrétností výrazu, aby tak jasně a zřetelně podepřel význam slov. Pěvecká sóla přiřadil vypravěči a šesti jednajícím postavám, ostatní dějové pasáže pak sborům. První čtyři obrazy situované do ulic Jeruzaléma a královského paláce Heroda poskytly dostatek prostoru čtyřem sólistům. Římské vojáky Polydora a Setníka v čistém a střídmém podání zazpívali basista Zdeněk Plech a tenorista Petr Levíček . Pochmurně zlostnou árii Heroda zpíval Richard Novák , dodal jí místy až démonické odstíny, zároveň opět potvrdil svou obdivuhodnou hlasovou techniku. V betlémské scéně U jesliček se představili mezzosopranistka Eva Gajerová , která lahodným hlasem zpívala part Panny Marie (představila se i v dalších obrazech oratoria) a Vladimír Chmelo v roli Svatého Josefa, jehož podání bylo poněkud uměřené a zastřené, výkon přesto čistý a místy i dojemný. Andělské výstupy, varující Svatou rodinu před vyvražďováním novorozeňat z Herodova rozhodnutí, byly řešeny jejich zasazením za scénu, do očím diváků nepřístupného třetího plánu jeviště. V části Izmaelité vystoupil Aleš Šťáva v basovém partu Otce rodiny a napomohl idylickému vyznění rozhovorů s Josefem a Marií. V posledních dvou obrazech, v němž Recitátor, tenorista Miroslav Kopp , shrnuje poslání díla o zachráněném Spasiteli a zamýšlí se nad otevřením vlastní duše vůči narozenému Ježíši Nazaretskému, byly použity v hledišti efektní světelné proměny pozvolného dohasínání světla, jeho úplného zhasnutí a prudkého otevření. Celé provedení bylo díky práci všech zúčastněných velmi kvalitní.

Sdílet článek: