úterý, 30. březen 2010

111 let Duetsche Grammophon

Napsal(a) 

Leonard Bernstein u berlínské zdi (říjen 1989), foto DGG Leonard Bernstein u berlínské zdi (říjen 1989)foto: DGG

V článku ke stému výročí Deutsche Grammophon (HARMONIE 3/1998) slibovalo vedení firmy, že budou v novém století nadále nároční a progresivní, aby si firma zachovala vůdčí postavení ve světě klasické hudby. Jaká je situace v letošním roce 111. výročí vzniku firmy? Záplava kontraktů s hvězdami, kam patří i jedna Češka, a obrat prodeje vzbuzují respekt i v době recese nahrávacího průmyslu. S příchodem nové generace manažerů (a odchodem géniů typu Petra Czornye) a „cifršpiónů“ vznikly často i kvůli očekávanému komerčnímu úspěchu projekty různorodé kvality. Nicméně je pravda, že i nadále je firma schopná vyprodukovat řadu pozoruhodných titulů nejvyšší kvality a někdy dokonce i dramatugicky mimořádných, které jakoby popíraly filozofii labelu interpretačních osobností. Letos mohou být příkladem La Pasión según San Marcos Osvalda Golijova (září), A Spotless Rose – Gabrieli Consort (únor), Art of Love (květen), album Esa-Pekka Salonena (březen). Těžko však mohou být pyšní na Amore infinito (leden) a La Nuit de Mai (září) Plácida Dominga nebo Händla v podání R. Villazóna (březen). Ovšem Mozart (květen) a Pergolesi (srpen) C. Abbada, Chopinovy koncerty v podání R. Blechacze (říjen), dvě Händelovy opery v podání A. Curtise (březen), Janáčkovy kvartety – Emersonovci (březen), The Baroque Violin – D. Hope (září), Vivaldi – M. Kožená (září), Bach + Von Otter = Rapture (duben), Brahms – V. Repin (leden) atd. jsou projekty nejvyšší kvality. Hlavně díky spolupráci s MET a Salcburkem patří DGG k několika firmám, které ještě vydávají nové operní tituly.

Emil Berliner založil DGG 6. prosince 1898. Za 111 let vydala firma tisíce nahrávek a spojila s ní svůj umělecký osud úctyhodná řada muzikantů, nad kterou se tají dech. Jen namátkou pár jmen dirigentů: Bernstein, Böhm, Fürtwangler, Gardiner, Giulini, Karajan, Kleiber, Maazel, Fricsay, Kubelík, Ozawa, Richter. Dnes pro DGG exkluzivně nahrávají např. Abbado, Boulez, Pollini, Mutter, Garanča, Grimaud, Dudamel, Lang, Hahn, Netrebko, Terfel... K letošnímu výročí vyjde v říjnu kolekce 55 CD (477 6167), kompilační kolekce 111 tracků na 6 CD (477 8168), 111 let mapuje 11 videí (13 DVD, 073 4566) a kniha The History of Deutsche Grammophon.

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.