Zodiac

(Machaut, Ciconia, Fabri, de Gant, de Haspre, de la Halle, Solage, Cordier, de Molins)

Capilla Flamenca: Marnix de Cat, Jan Caals, Lieven Termont, Dirk Snellings ; Liam Fennely – fidula, Jowan Merckx – flétny, dudy, kornamusa, Jan van Outryve – loutna, Dirk Snellings – um. ved. Produkce: Dirk Snellings. Text: A, F, holandsky. Nahráno:2/2004, Kapel van het Iers College, Leuven. Vydáno: 2004. TT: 63:36. DDD. 1 CD Eufoda 1359 (distribuce Euromusica).

Na svém čtrnáctém CD se soubor Capilla Flamenca inspiroval ilustracemi limburských bratří z počátku 15. století. Herman, Jean a Paul je vypracovali na objednávku svého zaměstnavatele vévody Jeana de Berry, poněkud výstředního patrona a sběratele umění, a to pro rukopis Très Riches Heures. Dvanáct měsíců zde symbolizuje dvanáct znamení zvěrokruhu, přičemž celkový obraz doplňuje spojení s příslušnou roční dobou. Tato skvělá ukázka iluminačního mistrovství dokumentuje originálním způsobem vlivy „přírodních zákonů“ na lidský život a duši středověkého člověka.

Skladby snímku jsou na základě této bohaté inspirace seřazeny podle znamení zvěrokruhu a začínají stejně jako v předkřesťanské tradici měsícem naděje a příslibů – březnem. Tímto tematickým roztříděním se před posluchačem otevírá specifický průřez evropským repertoárem Ars nova včetně děl jeho „mentora“ Guillauma de Machaut. Stylem, v němž každý hlas měl svou úlohu, „cestu“ vedenou podle přísných pravidel, a který je zpětně přitažlivým dokladem objevování polyfonie.

Centrem nahrávky jsou díla pocházející ze sbírek Groenenbriel (č. 133 a 3360), zvaných „Gentské fragmenty Ars nova“ (například anonymní Je, Fortune, fay a toulx assavoir nebo triplum Esperance, ky en mon cuer s'embath ). Pro představu o stylu poslední třetiny 14. století ars subtilior vycházeli interpreti z hlavního pramenu Codex Chantilly. (Najdeme zde například autora Solage nebo Bauda Cordiera.) Kromě vícehlasu a několika instrumentálních skladbiček jsou na CD uvedeny i jednohlasé písně, kromě G. de Machaut například Mahiu, jugiez méně známého truvéra Mahieua de Ganta. Doplněním představy o rozmanitosti světské hudby tohoto období jsou lokální písně v holandštině: Die mey so lieflic wol ghebloit (Měsíc květen tak sladce rozkvétá ) a Ach, Vlaendre (Ó, Flandry ) Thomase Fabriho.

V podání Capilly Flamency a přizvaných instrumentalistů jsou skladby podány jako zářivé, právě objevené drahokamy. Umělci z nich sfoukávají nanesený prach a nečistoty, omývají je průzračností svých hebce vláčných hlasů a nástrojů. Zcela podle pradávného úsloví se v nich odráží i vliv uměleckého vedení Dirka Snellingse : skromnost, přirozenost, neútočná a nevnucující se kvalita, vyrovnanost. Ozdobou desky je zasvěcený text muzikologa Bruna Bouckaerta .

Vydavatel: Eufoda/distribuce Euromusica

Stopáž: 63:36

Nahráli: Capilla Flamenca: Marnix de Cat, Jan Caals, Lieven Termont, Dirk Snellings ; Liam Fennely – fidula, Jowan Merckx – flétny, dudy, kornamusa, Jan van Outryve – loutna, Dirk Snellings – um. ved