sobota, 9. listopad 2002

Zdeněk Fibich: Symfonie č. 1 F dur, č. 2 Es dur, č. 3 e moll, V podvečer, Jarní romance

Napsal(a) 

booklet booklet
Je zvláštní hrou osudu, že jedinou domácí kompletní nahrávku Fibichových symfonií pořídil dirigent, který byl úplně jiného založení než skladatel. Máloco bylo Karlu Šejnovi tak vzdálené, jako romantická senzitivnost a aristokratická kultivovanost. Přesto vznikla nahrávka pozoruhodná především díky tomu, že Šejna měl úžasný smysl pro barevnost orchestru a pro individualitu každého nástroje. K dirigentské taktovce ho přivedl Václav Talich, svým muzikantským založením má ale přece jenom blíž k Ančerlovi - a o jeho nahrávce Fibichových symfonií lze říci v principu totéž, jako o Ančerlovu Mahlerovi: je to velmi dobré, ale v některých podstatných rysech se s autorem míjí. Pokud ovšem chceme proniknout do světa těchto symfonií, nemáme tak moc na vybranou. Unikátní kompletní nahrávka, kterou pořídil Neeme Järvi je místy konvenčně romantická a za každou cenu hledá drama tam, kde k tomu není důvod. O dost radostnější je snímek s Brněnskou státní filharmonií - 3. symfonie pod taktovkou mladého Jiřího Bělohlávka a zejména 2. symfonie pod taktovkou Jiřího Waldhanse mají mnohé z toho, co u Šejny nenacházíme. Ale to je vše. (Rád bych věřil, že ještě někdy dozraje doba pro dirigenta, který dokáže podat intimní fibichovský romantismus se vším, co mu náleží.) V každém případě i tento komplet nabízí mnoho krásné hudby - nádherně zní zejména Scherza (především u 3. symfonie) a melodické linky pomalých vět. Přímočarou muzikálností, bezprostředností a bohatstvím hudebních nápadů zaujme natolik, že oželíme jemnější práci s dynamikou a napětím i pečlivější rozvržení celku. Živelnost a zvuková opojnost (která místy připomene hýřivou barevností například Strausova Dona Juana) k Fibichovi patří a málokdo z českých dirigentů by ji dokázal tak vyzdvihnout. Symfonická báseň V podvečer je úžasně čistá a rozmanitá (Je tak svěží, že by se tu klidně mohla jmenovat Nad ránem.) A Jarní romance se skvělým sborem i sólisty je rovněž ozdobou kompletu. Životnost všem zmíněným nahrávkám ani po padesáti letech rozhodně neschází.

Vydavatel: Supraphon

Stopáž: 60:15 + 73:21

Nahráli: Drahomíra Tikalová - soprán, Karel Kalaš - bas, Česká filharmonie, Karel Šejna

Body: 4 z 6

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.