středa, 5. únor 2003

Wolfgang Amadeus Mozart: Klavírní sonáty K.V. 570, 330, 533

Český klavírista Norbert Heller se rozhodl pro nelehký úkol natočit kompletní soubor Mozartových klavírních sonát. V dnešní době je vůbec těžké zvolit pro tolik opakovaná a na repertoáru klavíristů tak často se objevující díla vhodný přístup, který postrádá originalitu a zároveň se neprohřeší vůči historicky utvrzeným interpretačním normám. Norbert Heller neporušuje ani jednu z nastíněných zásad. Jednak se statečně vydává na cestu interpretace Mozartových sonát bez použití pravého pedálu, což znamená dle mého názoru pro moderního klavíristu velké odříkání. Vyrovnání se se zvukovou hladkostí je pak bez této pomoci daleko obtížnější.

Hellerova úhozová kultura vykazuje ovšem tak vysokou úroveň, že si může bez problémů takový způsob hraní dovolit. Za originální lze považovat zejména emancipaci levé ruky v místech, která jsou z melodického hlediska zajímavá. Místy jako by proniká až scarlattiovská polyfonie a zdobnost. Heller však neklesá k pouťově líbivé, byť odvážně novátorské interpretaci. Avšak i když nepřekračuje hranice uznávaných postupů, přesto hraje Mozarta s vysokou dávkou profesionality a uměleckým nadhledem. Až na několik zbytečně výrazných sforzat (která ostatně zůstávají v mezích klasických kontrastů) nelze jeho nahrávce skutečně nic vytknout. Perlivé trylky, které dají mimochodem každému klavíristovi při pokusu o získání mozartovské techniky pořádně "zabrat", hravě vyvedené pasážové běhy i líbezné a nápaditě osvěžené volné věty svědčí o tom, že Heller patří v naší soudobé klavírní škole ke špičce a zaslouží si uznání. Nezbývá než se těšit na Hellerovo pokračování. Soubor bude v každém případě nejen obohacením diskotéky milovníků Mozarta, ale určitě také podstatnou pomůckou instruktivního významu pro hudební pedagogy.

Závěrem dodejme, že za nespornou zajímavost můžeme chápat také balení tohoto CD, které neplýtvá plastickými hmotami, ale celé vystačí s kvalitním papírem. Vysvětlení na obalu, že se jedná o "ekologický, biologicky odbouratelný odpad", není doufejme míněno tak, že zákazník disk vyjme a obal vyhodí.

Vydavatel: Příkrý les

Stopáž: 63:51

Nahráli: Norbert Heller