pondělí, 26. duben 2010

Wolfgang Amadeus Mozart - Flétnové kvartety D dur KV 285, G dur KV 285a, C dur KV App. 171/285b, A dur KV 298, Flétnový koncert G dur KV 313 (285c)

Napsal(a) 

Wolfgang Amadeus Mozart - Flétnové kvartety D dur KV 285, G dur KV 285a, C dur KV App. 171/285b, A dur KV 298, Flétnový koncert G dur KV 313 (285c) Wolfgang Amadeus Mozart - Flétnové kvartety D dur KV 285, G dur KV 285a, C dur KV App. 171/285b, A dur KV 298, Flétnový koncert G dur KV 313 (285c)

Yoshimi Oshima – flétna, členové Kocianova kvarteta: Pavel Hůla – housle, Zbyněk Paďourek – viola, Václav Bernášek – violoncello,* Praga Camerata, Pavel Hůla – dirigent. Produkce: Jaroslav Rybář. Text: A, N, F. Nahráno: 10/2007 Studio Domovina, Praha, *2/2008 Sál Martinů, Praha. Vydáno: 2008. TT: 78:47. DSD. 1 CD Praga Digitals PRD/DSD 250 255 (distribuce Classic).

Přestože Mozart uplatňoval ve svých skladbách velmi rád dechové nástroje, zachovala se v jeho korespondenci zmínka o tom, že právě pro sólovou flétnu nekomponoval s příliš velkým nadšením. Za vznik Mozartova flétnového koncertu a tří flétnových kvartetů vděčí flétnisté zámožnému Holanďanu De Jeanovi, jenž u Mozarta v roce 1777 objednal „tři malé, lehké a krátké koncertíky a pár flétnových kvartetů“. Mozart se – k nevoli svého otce – do této dobře honorované práce nijak nehrnul. Místo tří koncertů zkomponoval nakonec pouze jeden (jenž navíc není ani „lehký“ ani „krátký“) a místo šesti plánovaných flétnových kvartetů napsal jen tři – D dur, G dur a C dur. Nad kvartety G dur a C dur se však vznáší řada otazníků, ba dokonce existují pochybnosti o jejich pravosti. Kvartet A dur , čtvrtý a poslední z Mozartových flétnových kvartetů, vznikl později než předchozí skladby a zřejmě už nesouvisí s De Jeanovou objednávkou. Mozart tomuto dílu nepřikládal příliš velký význam, o čemž svědčí nejen žertovný tempový předpis nad finální větou, ale i to, že si řadu nápadů „vypůjčil“ odjinud: cituje tu píseň F. A. Hoffmeistera, árii Paisiellovu a melodii starofrancouzského rondeau. Souborná nahrávka všech čtyř Mozartových flétnových kvartetů spolu s jeho proslulým flétnovým koncertem , kterou nám předkládá Praga Digitals, rozhodně stojí za pozornost. Japonský flétnista Yoshimi Oshima má velmi příjemný tón – měkce zářivý, oblý, zvnitřku jakoby jemně probarvený a proteplený. Určitě také oceníme jeho lehkou techniku a bohatý dynamický rejstřík i neotřelé nápady, jimiž působivě oživuje skladatelův zápis (kouzelné „ptačí“ cvrlikání místo dlouhého drženého tónu v repetici provedení 1. věty Kvartetu D dur či rozverné glissando před závěrem první variace Kvartetu C dur ). Členové Kocianova kvarteta i orchestr Praga Camerata spolupracují s Yoshimim Oshimou velmi citlivě a jsou mu opravdu skvělými partnery. Celé toto CD má podmanivou „jarní“ atmosféru, která na nás dýchne už od prvních taktů a nevyprchá ani po několikerém poslechu.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.