Wolfgang Amadeus Mozart: Cosi fan tutte

Ina Souez, Luise Helletsgruber, Willi Domgraf-Fassbaender, Heddle Nash, Irene Eisinger, John Brownlee, Sbor a orchestr Festivalu Glyndebourne, Fritz Bush. Produkce: neuvedeno. Text: A, N. Nahráno: 1935, Glyndebourne Festival. Vydáno: 2004. TT: 76:54 + 76:04. AAD. Digital remastering. 2 CD Membran Music Ltd. 221757 (distribuce Bohemian Music Service).

V záplavě novodobých nahrávek Mozartovy opery Cosi fan tutte působí digitalizovaná verze historického snímku z roku 1935 neobyčejně svěže a její poslech je dnes nanejvýš poučný. Její hodnota je dána už tím, že zachycuje druhou inscenaci z prvního ročníku festivalu, který John Christie a jeho žena Audrey Mildmay, profesionální zpěvačka, v roce 1934 založili na svém panství v Glyndebourne tradici a z něhož se stal jeden z renomovaných světových operních festivalů. V divadle s 300 sedadly a ve své době nejmodernějším technickým vybavením byla v onom roce 1934 uvedena ještě Mozartova Figarova svatba a od té doby se právě Mozart stal jednoznačně nejčastěji uváděným skladatelem.

Pro festival se hned od počátku podařilo získat dvě významné operní osobnosti, které nasadily vysoká kritéria – berlínského producenta Carla Eberta a drážďanského dirigenta Fritze Busche , kteří v době nástupu fašismu museli opustit Německo. Ebert se nezaměřoval na hvězdná pěvecké jména, ale z nahrávky (i následných životopisů jednotlivých sólistů) je zřejmé, že našel po Evropě oborově přesné interprety mozartovského stylu (pro které je brilantní pěvecká technika samozřejmostí) a zároveň z nich sestavil báječně sezpívaný ansámbl. Zejména Irene Eisinger jako Despina je subretou, která dnes bývá slyšet málokdy. Buschova pověstná preciznost, propracování partitury do nejmenších detailů z hlediska deklamace, dynamiky, frázování, ozdob, temp (včetně velice svižných) jsou dodnes moderní a velice inspirativní svou vyvážeností z hlediska stavby celé opery i modelováním výrazu ve vztahu k textu. A decentnost minima akordů v recitativech činí použití klavíru akceptovatelným.

Lze jen litovat,že větší pozornost nebyla věnována bookletu, jehož údaje jsou příliš strohé a obecné, neboť samotná digitální rekonstrukce nahrávky je provedena s velkou pečlivostí a činí z nahrávky velice cenný příspěvek do diskuse o mozartovské interpretaci.

Vydavatel: Membran Music/Bohemian Music Service

Stopáž: 76:54 + 76:04