středa, 20. březen 2002

Vzhůru na ptáky! (Lovecké písně barokní Čechie)

Zprvu jistě riskantní sázka vydavatelství Arta na sdružení okolo renesanční (nebo spíše barokní) osobnosti Michaela Pospíšila se s každým novým titulem potvrzuje jako nadmíru šťastná. Hudbu, která zní již ze čtvrtého kompaktního disku souboru Ritornello , ocení spíše posluchači-gurmáni, nadšenci pro méně běžný, o to však zajímavější barokní repertoár. Titul se dramaturgicky nejvíce blíží druhé ritornellovské nahrávce, která zdařile předvedla rozpustilý masopustní repertoár barokních Čech. Již název Vzhůru na ptáky! napovídá, že nahrávka bude laděna do odlehčené až humorné roviny, byť se v tomto případě jedná o téma vážnější - téma lovu, štvaní zvěře a její smrti. Morální rovina je však zde jen jednou z mnoha dalších vlastností uváděných písní. Velkou roli tu hraje v baroku tolik žádaná alegorie, dále umělecké ztvárnění samotných loveckých příběhů a především - jak uvádí Michael Pospíšil hned v úvodu svého vyčerpávajícího průvodního textu - barokní "divadlo na divadle". Tento aspekt uchopili akté- ři nahrávky stejně mistrně jako v předchozích titulech. Jednotlivé písně vyprávějící o lovu na koroptev, zajíčka, křepelku, sojku, srňátko, drozda, jelena, ale i o blechách sužujících ubohého mušketýra či kozlíčkovi, kterého babička zahubila kvůli pošlapané zahrádce, jsou prokládány krátkými dobovými duety pro dva přirozené rohy. Opět pánská sestava (jak by se na loveckém dýchánku v divoké krajině také mohla objevit dáma...) tedy představuje chvástavé lovce vyprávějící své dobrodružné příběhy, prostřídávané hrou dvou najatých hornistů. V zaníceném zpěvu sólových partií se zde střídají Michael Pospíšil , Jan Mikušek a Miloslav Študent , ostatní pánové (Martin Kaplan , Ondřej Michal , Tomáš Najbrt , Jan Novotný ), stejně jako již jmenovaní, se ujali jak sborového zpěvu, tak i řady doprovodných nástrojů. Zdánlivě jednoduchá dueta, avšak na obtížně ovladatelné přirozené barokní horny skvěle zahraná, předvedli Václav Luks a Miroslav Rovenský . Nahrávka je tedy opět ne- přehlédnutelným bonbónkem v české vydavatelské produkci, na němž lze obdivovat dramaturgii a za ní stojící obrovský kus archivní a hudebně historické práce Michaela Pospíšila, nadšené a plně profesionální výkony všech aktérů, ale i výtvarné zpracování obalu, kterým Jiří Vašíček nemalou měrou podtrhl barokní atmosféru i humorný nadhled.

Vydavatel: Arta - 2HP Production

Stopáž: 62:34

Nahráli: Ritornello, Michael Pospíšil