čtvrtek, 15. listopad 2007

Vienna 1700 - Baroque Music from Austria

Napsal(a) 

Vienna 1700 Vienna 1700

Johann Kaspar Kerll: Battalia; Johann Joseph Fux: Te Deum K 271, Litaniae Sancta Maria K 121, Magnificat K 98; Heinrich Ignaz Franz Biber: Die Puernkirchfahrt, Battalia; Johann Heinrich Schmelzer: Gegrüsst seist Du, Polnische Sackpfeiffen; gregoriánské zpěvy

Mieke von der Sluis, Barbara Fink - soprány, Pascal Bertin - alt, Bernd Fröhlich - tenor, Wilfried Zelinka - bas, Domkantorei Graz, Grazer Choralschola, Armonico Tributo Austria, Lorenz Duftschmid. Produkce: neuvedeno. Text: N, A, F. Nahráno: 6/2002, Weizberg. Vydáno: 2006. TT: 107:39. DDD. 2 CD cpo 999919-2 (distribuce Classic).

Pod velmi ambiciózním názvem se skrývá subjektivní výběr z produkce duchovní a světské hudby ve Vídni a blízkém okolí kolem roku 1700. Zaprvé neočekávejte (a jistě to ani utajená produkce nezamýšlela) plastický obraz tehdy provozované hudby, jak žánrový, tak i kompoziční. Vyvýšení Fuxe lze vzhledem k jeho důležitosti v metropoli monarchie pochopit, ostatní působí nahodile, i když například Biberova hudba vypadá vedle Fuxe jako gigant. Posluchač si věrohodný obraz o dobové produkci asi moc neudělá. Lidová píseň O Du lieber Augustin v úvodu je sice milou upomínkou na propojenost Rakouska a Čech, ale jinak působí v dramaturgii jako otazník. Zařazení ukázek gregoriánských zpěvů má asi připomenout, že i v této době hrál jeden ze základních kamenů evropské hudby ještě určitou roli.

Vokální soubory z Grazu mají slušnou úroveň a jsou signálem o živé hudební současnosti univerzitního města. Ale nic víc. Armonico Tributo Austria je soubor velmi dobré úrovně. Pro mě byl jejich spolehlivý výkon zprávou, že hra pražských a brněnských takzvaných autentických souborů pro barokní hudbu je vyšší nežli v Grazu.

Booklet má přijatelnou úroveň; škoda, že chybí profil vokálních těles, jejichž vklad v dvojalbu je hodně výrazný. Cover ozdobil vydavatel z mně nepochopitelné pohnutky výřezem z Triumfu smrti od Pietera Brueghela, což má s nekonfliktní náladou projektu je málo společného.

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.