Vánočně laděná anglická sborová tvorba v čele s Benjaminem Brittenem na novém CD

Přestože Vánoce ještě neklepou na dveře a obchodníci zatím nenasadili do zbraně tradiční sváteční výzdobu, sbor při Clare College (University of Cambridge) už má dárek pro hudbymilovné posluchače připravený a zabalený. Pod vedením sbormistra a skladatele Grahama Rosse nahrál Choir of Clare College (University of Cambridge) s výpomocí harfenistky Tanyi Houghton a varhanistek Eleanor Carter a Ashley Chow program složený z děl Benjamina Brittena, Johna Irelanda, Franka Bridge a Gustava Holsta, středobodem a tematickým ukotvením nahrávky se stala titulní skladba A Ceremony of Carols Benjamina Brittena, jehož skladby mají na albu majoritní podíl.

Jak ostatně Graham Ross v předmluvě k CD dodává, cílem nahrávky bylo představit také Brittenovy méně proslulé, avšak posluchačsky neméně vděčné skladby. Zazní tak nejen díla z vrcholného období Brittenovy tvorby charakterizované například skladbami Venite exultemus Domino, Jubilate Deo in C, A Hymn of St Columba, ale také kompozice z 30. let, jako Te Deum in C nebo A Hymn to the Virgin, jejíž původní verzi napsal autor v pouhých šestnácti letech. Přehled Brittenovy vokální tvorby okořenil sbormistr vybranými skladbami Johna Irelanda (The Holy Boy), Franka Bridge (Music, when soft voices die) a Gustava Holsta (This have I done for my true love), tedy autorů, kteří výrazným způsobem ovlivnili Brittenův kompoziční jazyk – Ireland a Bridge dokonce z pozice pedagogů.

Ačkoliv půvabných nahrávek Brittenových „koled“ existuje na světě celá řada, nelze popřít, že britští interpreti mají pro charakteristické melodické postupy anglické lidové hudby, ze které velká část uváděných skladeb čerpá, přirozeně vytříbený cit. Toto vědomé pochopení vlastních hudebních kořenů je zřejmé v každém detailu nahrávky a nejedná se tedy pouze o dílčí a povrchové věci (výslovnost a podobně), které by odlišovaly nahrávku cizí produkce od té britské. Deklamace textu, způsob vedení melodie, přízvuky, výraz, stejně jako frázování v sobě zrcadlí dlouhou hudební historii Velké Británie. Právě tato interpretační čistota korunovaná detailní prací s dynamikou patří k největším lákadlům nahrávky. Například Holstovo This have I done for my true love nebo The Holly and the Ivy a Sweet was the song the Virgin sung Benjamina Brittena patří v tomto slova smyslu k nejzářnějším příkladům.

Délka alba a stálost obsazení mohou být pro někoho odrazující, stejně jako dlouhý dozvuk kostelů All Hallows’ a St Michael (osobně bych preferoval o trochu sušší zvuk), pokud však patříte mezi příznivce sborové tvorby a kouzelné anglické melodiky, můžete s klidným srdcem přiložit do krbu, zavrtat se do deky, podat si máslový ležák a vyčkávat vánoční svátky.

Choir of Clare College (Cambridge), Graham Ross / sbormistr. Nahráno: červen 2020, All Hallows’ Church, Gospel Oak a St Michael’s Church, Highgate. Vydáno: 16. října 2020. TT: 75:00. 1 CD Harmonia Mundi. HM 905329.