Trilok Gurtu & Arké String Quartet – Arkeology

Trilok Gurtu – tabla, bicí, perkuse, flétna, zpěv, Carlo Cantini – housle, dilruba recorder, kalimba, Valentino Corvino – housle, Sandro Di Paolo – viola, Stefano Dall´Ora – kontrabas, baskytara. Nahráno: Mantona, Itálie. Vydáno: 2007. TT: 52:03. 1 CD Promo Music.

Rodák z Bombaje, světově proslulý bubeník a hráč na tabla Trilok Gurtu už léta sní o bezbariérovém hudebním ráji, kde nikdo nezkoumá proč, s kým a jak. Přezdívají ho proto Mr. Fusion. Rád totiž spojuje zcela odlišné světy: s Joe Zawinulem, Johnem McLaughlinem, Donem Cherrym nebo Larry Coryellem pobratří indické klasické ragy s jazzem. Salifa Keitu, Oumou Sangares, Angelique Kidjo a další nedostižné africké hlasy zavede do bombajského smyčcového lesa a bez bázně a hany přijme pozvání od DJ Roberta Milese k návštěvě tanečního klubu, kde už na ně čeká sitárista. Zbožňuje improvizaci a za hranice všednosti sahající muzikantské jiskření. Dokáže se vypořádat i s těmi nejkomplikovanějšími rytmy planety a má dar představit si nepředstavitelné – například Inda s tably uprostřed neapolského transovního tance tarantula, notabene rozvířeného nikoliv tamburínami, píšťalami a ječivými hlasy, nýbrž smyčcovým kvartetem Arké.

Trilokem vyprovokované setkání s muzikanty ze Středomoří vyznívá jako jedinečný soundtrack globalizace – napínavý, bezešvý, s rovnovážným důrazem na zvukomalebné detaily, což souvisí se skutečností, že autorsky se na albu rovnoměrně podíleli jak Italové, tak Gurtu, a produkce se neujal nikdo z nich, nýbrž Marcello Corvino. Místo klasického melodického hlazení přinutil Arké struny houslí a viol také drásat, znít málem jako sarangi či kvílející muezzin; naučil je nadnášet Gurtův hlas a nebát se jeho asijského funku, natož energického odvazu, k čemuž jim dopomáhá vynikající kontrabasista, a když je potřeba zhutnit zvuk, tak i baskytarista Stefano Dall0˜Ora. Ten se dokáže soustředit jak na celek, tak pouze na Triloka, s nímž v kontrapunktu vytvářejí fantastické rytmické podloží. To se týká úvodní skladby Balato , a především vrcholu alba, rozsáhlé kompozice Folded Hands , mistrovského skladatelského díla Triloka Gurtu, učebnicového příkladu vitální, dobrodružné a citlivé fúze Východu se Západem.