středa, 13. červenec 2005

Toru Takemitsu - A Flock Descends into the Pentagonal Garden

Toru Takemtsu: A Flock Descends into the Pentagonal Garden Toru Takemtsu: A Flock Descends into the Pentagonal Garden
Richard Stoltzman - klarinet, Ida Kavafian - housle, Fred Sherry - violoncello, Peter Serkin - klavír, Boston Symphony Orchestra, Ryu Noguchi - flétna, Yuji Takahashi - klavír, elektrické varhany, Keiko Abe - bicí, Seiji Ozawa, Hiroshi Wakasugi aj. Produkce: Rainer Brock. Text: N, A, F. Nahráno: 9/1969, Tokyo, Polydor Studio No. 2, 3/1977 (Quatrian) a 12/1978 (Flock), Boston, Symphony Hall. Vydáno: 2005. TT: 59:47. AAD. 1 CD Deutsche Grammophon 00289 477 5381 (Universal Music).

Dvojí sonda do hudebního odkazu Toru Takemitsu - orchestrální a komorní - je velmi názornou výpovědí o světě tohoto skladatele. Čtyři komorní díla ze 60. let jsou typickými skladbami své doby - netradiční sestavou (Ring - flétna, kytara, loutna, Sacrifice - flétna, loutna, vibrafon, Valeria - pikoly, housle, violoncello, kytara, elektrické varhany, Stanza I - kytara, harfa, vibrafon, klavír, mezzosoprán), individualistickým pojednáním jednotlivých partů, autonomně fungujícími frázemi a drobnokresebnou strukturou, přičemž celek drží pohromadě spíše dohodou (=záměrem skladatele) než logikou formy. Výrazným rysem Takemitsuovy hudby je jakoby neustále přítomné vědomí plynutí času, respektované s důsledností, v níž je zohledněno i ticho (respektive doznívání - zvuku i představy) ve všech vrstvách partitury. Všechny čtyři skladby nahráli koncem 60. let vynikající japonští interpreti - preciznost jejich pojetí je úměrná kompozičně-technickému vkladu. Jako první dva tracky jsou na nahrávku zařazena dvě orchestrální díla ze 70. let a ukazují Takemitsuovu hudbu v širších souvislostech - v nich skladatele zvolený materiál vede blíže k romantizujícímu výrazivu, k programu, svým způsobem ke scéničnosti - která ostatně Takemitsuovi jako autorovi desítek filmových hudeb byla dosti vlastní. Díla (Quatrain a titulní A Flock Descends into the Pentagonal Garden ) podávají výmluvné svědectví o zdroji zvláštní jemnosti, jíž je mírněn skladatelův konstruktivismus - v Takemitsuově hudbě je přítomen ohled na emocionální (=estetickou) působivost zvuku. Je to jakýsi modernistický impresionismus, evokativní hudba postavená na bytelných kompozičně-technických základech a díky vkomponované symbolice navíc i s filozofickými přesahy ("Peříčko snášející do pětiboké zahrady" spatřil prý Takemitsu ve snu a číslem pět je vymezena řada kompozičně-technických parametrů díla).

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 59:47

EAN: 002894775381

Nahráli: Richard Stoltzman - klarinet, Ida Kavafian - housle, Fred Sherry - violoncello, Peter Serkin - klavír, Boston Symphony Orchestra, Ryu Noguchi - flétna, Yuji Takahashi - klavír, elektrické varhany, Keiko Abe - bicí, Seiji Ozawa, Hiroshi Wakasugi aj

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.