Toru Takemitsu – A Flock Descends into the Pentagonal Garden

Dvojí sonda do hudebního odkazu Toru Takemitsu – orchestrální a komorní – je velmi názornou výpovědí o světě tohoto skladatele. Čtyři komorní díla ze 60. let jsou typickými skladbami své doby – netradiční sestavou (Ring – flétna, kytara, loutna, Sacrifice – flétna, loutna, vibrafon, Valeria – pikoly, housle, violoncello, kytara, elektrické varhany, Stanza I – kytara, harfa, vibrafon, klavír, mezzosoprán), individualistickým pojednáním jednotlivých partů, autonomně fungujícími frázemi a drobnokresebnou strukturou, přičemž celek drží pohromadě spíše dohodou (=záměrem skladatele) než logikou formy. Výrazným rysem Takemitsuovy hudby je jakoby neustále přítomné vědomí plynutí času, respektované s důsledností, v níž je zohledněno i ticho (respektive doznívání – zvuku i představy) ve všech vrstvách partitury. Všechny čtyři skladby nahráli koncem 60. let vynikající japonští interpreti – preciznost jejich pojetí je úměrná kompozičně-technickému vkladu. Jako první dva tracky jsou na nahrávku zařazena dvě orchestrální díla ze 70. let a ukazují Takemitsuovu hudbu v širších souvislostech – v nich skladatele zvolený materiál vede blíže k romantizujícímu výrazivu, k programu, svým způsobem ke scéničnosti – která ostatně Takemitsuovi jako autorovi desítek filmových hudeb byla dosti vlastní. Díla (Quatrain a titulní A Flock Descends into the Pentagonal Garden ) podávají výmluvné svědectví o zdroji zvláštní jemnosti, jíž je mírněn skladatelův konstruktivismus – v Takemitsuově hudbě je přítomen ohled na emocionální (=estetickou) působivost zvuku. Je to jakýsi modernistický impresionismus, evokativní hudba postavená na bytelných kompozičně-technických základech a díky vkomponované symbolice navíc i s filozofickými přesahy („Peříčko snášející do pětiboké zahrady“ spatřil prý Takemitsu ve snu a číslem pět je vymezena řada kompozičně-technických parametrů díla).

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 59:47

EAN: 002894775381

Nahráli: Richard Stoltzman – klarinet, Ida Kavafian – housle, Fred Sherry – violoncello, Peter Serkin – klavír, Boston Symphony Orchestra, Ryu Noguchi – flétna, Yuji Takahashi – klavír, elektrické varhany, Keiko Abe – bicí, Seiji Ozawa, Hiroshi Wakasugi aj