středa, 5. březen 2008

Tomáš Jamník, Ivo Kahánek - Martinů: Sonáta pro violoncello a klavír č. 2 H 286, Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír H 290. Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír. Kabeláč: Sonáta pro violoncello a klavír op. 9

Napsal(a) 

Tomáš Jamník, Ivo Kahánek - Martinů: Sonáta pro violoncello a klavír č. 2 H 286, Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír H 290. Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír. Kabeláč: Sonáta pro violoncello a klavír op. 9 Tomáš Jamník, Ivo Kahánek - Martinů: Sonáta pro violoncello a klavír č. 2 H 286, Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír H 290. Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír. Kabeláč: Sonáta pro violoncello a klavír op. 9

Tomáš Jamník

Ivo Kahánek

Martinů: Sonáta pro violoncello a klavír č. 2 H 286, Variace na Rossiniho téma pro violoncello a klavír H 290. Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír. Kabeláč: Sonáta pro violoncello a klavír op. 9

Tomáš Jamník - violoncello, Ivo Kahánek - klavír. Produkce: Petr Vít. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 3, 4/2007, Studio Bohemia Music, Praha. Vydáno: 2007. TT: 66:36. DDD. 1 CD Supraphon SU 3928-2.

Když jsem navštívil v roce 2003 koncert laureátů interpretační soutěže Nadace Bohuslava Martinů, tak mě uzemnil výkon Tomáše Jamníka. Kromě Bennewitzova kvarteta jsem na této soutěži nikdy nic tak nadějného neslyšel. Měl jsem podobný pocit jako v polovině 90. let, když jsem slyšel na mezinárodní mozartovské akademii v Dobříši poprvé Magdalenu Koženou. (Přál bych mu stejně oslnivou kariéru, ale bohužel to nezáleží pouze na hráčských kvalitách.) Gramofonový debut se Tomáši Jamníkovi povedl náramně. Na prvním místě musím upozornit na dramaturgii, která je logicky propojená a nekomerční, což je při dnešním důrazu na čísla prodejů, grafy rentability každého titulu, prioritách salesu jako pohádka z jiného světa. Pilíři jsou dvě mohutné sonáty - druhá od Martinů a op. 9 od Kabeláče. Mezi nimi je lyricko virtuózní janáčkovsko-martinůovská vibrace. Zařazení dvou opusů Martinů by mohlo být plodným vyústěním minulosti obou hráčů, spíše to však vnímám jako poctu dvou mladých mužů geniálnímu tvůrci a veřejné naznačení jejich priorit. Volba Janáčka byla vzhledem k Martinů logickým tahem a Kabeláč, další klenot desky, jen rozvíjí dramaturgickou osu do hloubky 20. století. Výběr repertoáru je tedy prvním příjemným překvapením. Druhým je samotná hra cellisty. Pan Jamník neuvěřitelně rychle vyzrává a dnes je už evidentní, že úspěšně nalézá svůj interpretační styl. Především pokorně tlačí dopředu skladatele, nedává na odiv svoje jistě mimořádné tónové kvality a spolehlivou techniku. Jeho hra na vás zpočátku bude působit nenápadně, ale za pár minut překvapeně zjistíte, že si vás získal, a budete udiveně naslouchat. Jamníkova excelentní muzikalita našla dle mého názoru ideální responzi v Ivo Kahánkovi. Neměl jsem pocit, že by měl k dispozici dokonalý nástroj, přesto pod jeho citlivýma rukama zpívá, bouří i tiše pobrukuje. Povýšil nástroj na úroveň, kde jinak není. Supraphonu se podařil vyslat do světa pozoruhodný titul, který by mohl, bude-li o desku dobře marketingově postaráno, svět upozornit na dva velmi nadějné české umělce. Graficky vkusný booklet s nekonzervativním písmem by tomu mohl pomoci. Kdyby to bylo možné, tak bych za 5 H dal ještě plus!

Body: 5 z 6

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.