středa, 6. listopad 2002

Tom Harrell: Live at the Village Vanguard

Je s podivem, že nové album trumpetisty Toma Harrella je teprve první živou nahrávkou jeho kvintetu, která vychází na CD. Natáčelo se v newyorském klubu Village Vanguard, kde již v minulosti vznikla nejedna skvělá koncertní nahrávka, z nichž především alba Johna Coltranea, Sonnyho Rollinse, Billa Evanse nebo big bandu Thada Jonese a Mela Lewise patří k jazzovým pokladům. Mezi ně lze určitě přiřadit i nové Harrellovo album. Tato společnost vsadila na Harrellovu invenci a udělala dobře. V roce 1998 mu vydala zvukomalebné album The Art of Rhythm , o rok později dostal Harrell příležitost natočit s bigbandem svá velkokapelová aranžmá na albu Time's Mirror . V loňském roce mu vyšlo album Paradise , pro které napsal moderní aranžmá kombinující jazzové kombo se smyčci. Letošní nahrávka představuje jednoduše jeho současný kvintet hrající v nebývalé pohodě a soustředěnosti v jednom z nejznámějších jazzových klubů na světě. Album začíná swingující Asia Minor , ve které se střídají sólisté stejně jako i v následujících kompozicích. Hned v úvodu prvního sóla je posluchači jasné, co ho čeká. Nebývalá melodická invence, s dokonalou stavbou sól je devizou nejen Harrellovou, ale kupodivu i všech ostatních hráčů. Následující Manhattan, 3 A.M. je příležitostí pro velké sólo kontrabasisty Ugonny Okegwo , který sóluje nad harmonickým doprovodem dechů a piana. Následující Where the Rain Begins napsal Harrell spolu se svojí ženou. Po baladickém úvodu ve 4/4 metru přechází skladba do strhujícího 5/4 rytmu se sóly. Blues In Una Sea si pohrává s rytmem a formou, ve které se proplétají harmonické fráze různých nepravidelných délek. Následuje melancholická bossa nova A Child's Dream a nervní Design . Po té přijde zklidnění v nádherné baladě Everything Happens To Me , jediné skladbě alba, která není z pera Toma Harrella. Více než devítiminutový duet Harrellova kultivovaného kulatého tónu a piana Xaviera Davise je opravdovým skvostem. Závěrečný Party Song v houpavém rytmu dává opět příležitost všem sólistům. Harrellova invence a melodičnost je příznačná, a jak se v bookletu alba vyznávají jeho spoluhráči, je pro ně inspirativní, což dokazují svými sóly - jako by se chtěli vyrovnat svému leaderovi. Nikdo nepředvádí ekvilibristické brikule, ale každý hráč logicky rozvíjí v sólech melodická Harrellova témata. Poslech alba Live at the Village Vanguard je dokonalou učebnicí stavby sól a improvizace pro mladé jazzové adepty. Posluchač ale nemusí být bezpodmínečně muzikant, aby si vychutnal tu nádheru, protože Harrellova hudba je srozumitelná každému vnímavému člověku.

Vydavatel: BMG

Stopáž: 70:12

Nahráli: Tom Harrell - trumpet, Jimmy Green - tenor saxophone, Xavier Davis - piano, Ugonna Okegwo - bass, Quincy Davis - drums