pátek, 1. srpen 2003

Tilia

Komorní soubor Tilia pochází z Plzně a za sedmiletou dobu své existence účinkoval na mnoha významných akcích. Jeho první CD představuje jak tvorbu lidovou, tak folklorem inspirované skladby dirigenta souboru Petra Vyroubala , dále autorů Jaroslava Krčka a Otmara Máchy. Z nahrávky je cítit mladistvý elán a chuť hrát. Repertoárovou základnou souboru je moravský a český folklor a světská hudba renesance a baroka. To vše je na CD zastoupeno. Skloubit stylově "provařené" lidovky jako Nepi Jano s vysoce stylizovanou Písní Tobiášovou na nápěv J. A. Komenského není jednoduché. A právě v tom vidím slabinu CD. Během necelých 55 minut zazní moravské, valašské, české písně, soudobé kompozice a aranže výše zmíněných autorů. Úpravy moravských lidovek působí poněkud tradičně a uměle. Oproti tomu české a starší písně ve Vyroubalově úpravě a jeho vlastní skladby jako by se inspirovaly specifickou "krčkovskou" poetikou souboru Musica Bohemica a dle mého názoru sedí souboru jako ulité. Autor průvodního slova Jiří Štilec osvětluje název souboru Tilia (latinsky lípa) jako symbolický strom života, trvalé síly a věčné obnovy. Dále píše v souvislosti se souborem o autentické hudbě, ale bohužel na můj vkus vyumělkované aranže lidových písní a operně školený, byť krásně zabarvený a čistý hlas zpěvačky příliš autenticky, respektive lidově nepůsobí. Jiří Štilec naříká nad globalizovaným světem a vyzdvihuje crossover a world music. Není právě crossover jedním z projevů globalizace? Plusem nahrávky jsou dobří muzikanti, po technické - zvukové stránce je CD pěkně uděláno. Přesto bych pro další projekt navrhovala vyhraněnější dramaturgii, případně nápaditější grafiku, které by ještě lépe podpořily nesporné kvality souboru.

Vydavatel: Arco Diva / Classic

Stopáž: 52:55

Nahráli: Tilia: Marta Dunová - mezzosoprán, Jitka Kubková, Simona Ševčíková - housle, Radka Heřmanská - viola, Markéta Krausová - violoncello, Lada Zradičková - flétna, Jaroslava Tajanovská - hoboj, zobcová flétna, Miroslav Baloun - perkuse, Petr Vyroubal - dirige

Body: 2 z 6