pátek, 12. březen 2004

Thomas Stoltzer: Missa Kyrie summum, Marian Motets

Napsal(a) 

Osobnost Thomase Stoltzera (c. 1480-1526) je muzikologickému světu blíže známa přinejmenším od 60. let minulého století, širší veřejnost se však s jeho tvorbou může seznámit teprve dnes prostřednictvím kompaktního disku vydavatelství Hungaroton. Ve své době a ve středoevropském prostoru vážený hudebník pocházel ze Slezska, řadu let působil ve Vratislavi a na samém konci života v Budě na dvoře krále Ludvíka Jagellonského a jeho manželky Marie Habsburské. Stoltzer tragicky zahynul krátce po bitvě u Moháče, kam doprovázel svého pána.

Základem dramaturgické koncepce tohoto kompaktního disku je Stoltzerovo mešní ordinarium, které je prokládáno mariánskými motety a jednohlasým chorálem maďarské provenience z Bratislavského antifonáře. Skladby nejsou řazeny podle liturgické funkce, jako celek tvoří zajímavý koncertní program koncipovaný s ohledem na posluchače. Maďarský vokální soubor Voces AEquales (o kterém se v bookletu bohužel nic nedočteme) tvoří šest zpěváků se zajímavými hlasovými barvami. Z jejich projevu je patrná jistá zkušenost s interpretací vokální polyfonie, nahrávka je však poznamenána výrazovou a místy i intonační nejistotou, v jednohlasých pasážích navíc nekompaktností ansámblu.

Nahrávka skladeb Thomase Stoltzera je pozoruhodným dramaturgickým počinem, který významně přispívá k poznávání specifických hodnot středoevropské hudební kultury přelomu 15. a 16. století.

Vydavatel: Hungaroton / Panther

Stopáž: 66:12

Body: 3 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.