neděle, 24. červenec 2011

The Plácido Domingo Story

The Plácido Domingo Story The Plácido Domingo Story

Plácido Domingo a další. Text: A, N, F. Nahráno: 1968 – 2010. Vydáno: 2011, kompilace. ADD, DDD. 3 CD 477 9333 (Universal Music).

Oslavu sedmdesátin Plácida Dominga , nejznámějšího a nejctěnějšího tenoristy světa, pojala firma Deutsche Grammophon velkolepě. Nejdříve vydala novou nahrávku Giordaniho méně hrané opery FedoraAngelou GheorghiuNinou Machaidze a poté téměř současně fascinující šestadvacetidílný box Plácido Domingo – The Opera Collection s kompletními nahrávkami 13 oper (!) a třídílnou kompilaci The Plácido Domingo Story. V ní najdete na dvou CD 28 árií a scén od Giordaniho Fedory po Mozartova Idomenea či na opačné výrazové straně stojícího Wagnerova Lohengrina . Třetí deska je odlehčeným pelmelem – španělské a jihoamaričtí autoři (nezbytná Granada ), mihnou se zde i Andrew Lloyd Webber, César Franck, Franz Lehár a Plácido Domingo junior. Firma sledovala a zaznamenávala Domingovu kariéru a hlas více než čtyřicet let. Jsou zde i kuriozity, jako například Figarova árie Largo al factorum z Rossiniho Lazebníka sevillského z roku 1992, kdy jej doprovázel za řízení Claudia Abbado Evropský komorní orchestr . Hlas a projev Plácida Dominga netřeba komentovat. Pro mě patří mezi tenorovou špičku 20. století. Symptomatické pro dnešní dobu je, že dnes dává v určitých aspektech na frak i o několik generací mladším kolegům. Když jsem poslouchal tento komplet, tak jsem si přál jediné, aby ještě aspoň pár let zpíval.