neděle, 11. květen 2014

The Best of Jonas Kaufmann

Napsal(a) 

Jonas Kaufmann – tenor, Coro e Orchestra Sinfonica di Milano, Orches­tra dell’ Accademia Na­zionale di Santa Cecilia, Mahler Chamber Orchestra, Orchestre Révolutionnaire et Romantique, Marco Armiliato, Antonio Pappano, Claudio Abbado, John Eliot Gardiner – dirigenti. Text: A, F, N. Nahráno: 2002–2010. Vydáno: 2013. TT: 79:49. DDD. 1 CD Decca 478 6029.

„Je to omamný mix,“ napsal James Jolly, autor bookletu k novému CD současného předního německého tenora Jonase Kaufmanna, narážeje tím nejen na dramaturgii disku – jež je skutečně pestrá: vedle Verdiho, Pucciniho a Mascagniho tu stojí Weber, Strauss, Wagner, ale také Mozart! –, nýbrž i na skutečnost, že Kaufmann jako jeden z mála současných pěvců překlenuje – máme pokušení říct: téměř programově – propast, která zeje mezi operními žánry a epochami. Bývá zvykem (a zvyk je železná košile) stavět proti sobě dva hudební velikány, kteří slavili minulý rok dvousetleté výročí narození: Verdiho a Wagnera – a právě v roce 2013 vychází Kaufmannovo CD –, stejně jako je zvykem interpretů řadit se – s větší, či menší vehemencí – do toho, či onoho tábora: specialista na italský repertoár přece nemůže zpívat Wagnera a vice versa! Kompakt The Best of Jonas Kaufmann připouští dva možné výklady: buď nejsou hranice – zas a znovu sugerované mimo jiné tradičně koncipovanými učebnicemi dějin hudby – mezi Verdim a Wagnerem (stejně jako mezi italskou a německou hudbou obecně) tak pevné, jak se na první pohled zdá, nebo spočívá Kaufmannovo pěvecké mistrovství v první řadě právě v překlenutí oněch hranic. (Tato recenze si neklade nárok otázku rozhodnout.) Posluchač totiž neví, zda má více obdivovat křišťálovou průzračnost provedení Mozartovy árie Dies Bildnis ist bezaubernd schön a árií verdiovských či pucciniovských, nebo sytost partií wagnerovských (Winterstürme wichen dem WonnemondValkýry a Walterova píseň z Mistrů pěvců). Umělecky přesvědčivá je ale třeba také Kaufmannova interpretace slavné veristické árie Vesti la giubba z Leoncavallovy opery Pagliacci, stejně jako dalšího repertoáru (Bizet, Mascagni, Cilea, Giordano, Massenet, Gounod, Refice, Strauss). CD, jež je kompilátem z různých koncertů z posledních let – a výběr dirigentů, s nimiž Kuafmann spolupracoval, jen svědčí o jeho úrovni (Abbado, Gardiner, Pappano a další) –, není pouze dokladem Kaufmannova širokého záběru, ale zároveň přináší – vedle světových hitů – i méně známé autory, jakým je například Licinio Refice (píseň Ombra di nube). Kompakt lze jistě doporučit každému, kdo si chce udělat obrázek o současné hvězdě německého operního nebe, ale domnívám se, že posluchač, jenž je s Kaufmannovým zpěvem již obeznámen, vyhledá raději nějakou operu nebo tematicky zaměřenou nahrávku – třeba písní jednoho autora. Při své pestrosti totiž CD může působit až příliš roztříštěně (což však nic nemění na kvalitách tohoto prvotřídního umělce).

 

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.