neděle, 31. srpen 2003

Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK

Francouzská orchestrální hudba období přelomu 19. a 20. století patří právem k tomu nejhranějšímu na koncertních pódiích. Její v určitém směru zjemnělý charakter a rozmanitost jsou stále živými fenomény, jež oslovují posluchače i hudebníky. Nahrávka je výsledkem šťastného spojení skvělého orchestru a neméně zdatného dirigenta, nota bene člověka rodem spjatého s hudební kulturou Francie. Není nic překvapujícího na tomto propojení, neboť v průběhu dějin bychom našli mnoho důkazů o tom, jak silné a životem pulzující bylo spojení uměleckého světa českých zemí s noblesním francouzským duchem. Pokud můžeme o francouzské hudbě říci, že je jedním slovem noblesní, pak si i tento snímek zaslouží stejné přízvisko. Velmi zdařilá je dramaturgie (kéž by bylo více takto povedených koncertů!). Ravelovo Bolero je nejen skvělým vstupem, ale ukazuje možnosti a flexibilitu orchestru, leč těleso nevyčerpá hned v úvodu všechny své trumfy. Téměř spektrální barevnost zvuku posluchače pohltí v dalším Ravelově díle Má matka husa . Při poslechu Concerta da camera Arthura Honeggera se naslouchajícího zmocňuje pocit, že se ocitá uprostřed živého rozhovoru mezi flétnou, anglickým rohem a orchestrem. Naprosto precizní souhra všech zúčastněných jej přesvědčuje o porozumění, které mezi nimi vládne. Moře Clauda Debussyho sice nepostrádá technickou bravuru spolu s citlivým přístupem k barevnosti, nicméně se neubráníme dojmu určité těžkopádnosti. Nelze tedy jinak, než doporučit tuto nahrávku všem, kteří si chtějí nechat pohladit duši. A to jsme nepochybně všichni.

Vydavatel: Music Vars

Stopáž: 62:47

Nahráli: Pavel Foltýn - flétna, Iveta Bachmannová - anglický roh, Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Serge Baudo