pátek, 2. červenec 2004

Sylvie Bodorová: Juda Maccabeus

Na objednávku festivalu Pražského jara 2002 napsané a tehdy mediálně silně sledované oratorium Sylvie Bodorové Juda Makabejský bylo při festivalové premiéře natočeno a nyní vychází na CD. Je to záslužný čin. Premiéře předcházející kampaň i vlastní provedení vyvolaly různorodé ohlasy, jak se patří na každé dílo, které není právě jen krotkým zařazením do běžného dění. Už samou volbou námětu si skladatelka před sebe postavila obrovský úkol, na jehož provedení se dlouho připravovala. Skladba, jejímž základem je starozákonní text, se prolíná s útržky další historie židovského národa (včetně šoa v jedenácté části), spojuje sólový a sborový zpěv a recitaci, orchestr střídá statické plochy s rozbouřenými rytmy. Nebezpečí laciného efektu, které podobné náměty vyvolávají, se skladatelka Sylvie Bodorová se zdarem vyvarovala a vytvořila dílo oslovující nadčasově. Pražskojarní obsazení však nepovažuji za ideální: sopránový part matky už přesahuje dnešní možnosti Gabriely Beňačkové , Aleš Briscein se s tenorovým sólem sice vyrovnal úspěšně, dovedla bych si však představit "kantorálnější" podání; tento požadavek naplnil více Ivan Kusnjer . Orgie v chrámu vyšly poněkud příliš ukázněně. Zdařilé jsou recitační (herecké) úseky a výkon obou sborů i orchestru. Snad se náročné dílo dočká i dalších nastudování, jemuž tato nahrávka může posloužit jako studijní základ.

Vydavatel: Arco Diva / Classic

Stopáž: 73:44

Nahráli: Gabriela Beňačková - soprán, Aleš Briscein - tenor, Ivan Kusnjer - baryton, Eva Salzmannová, Otakar Brousek, Pavel Landovský, David Prachař - recitace, Pražský filharmonický sbor, sbormistr Jaroslav Brych, Pražský dětský sbor, sbormistr Čestmír Stašek, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Vladimír Válek a Stanislav Bogunia, Jan Kučera - asistent dirigenta.