Sting – If On A Winter‘s Night…

Sting – zpěv, kytara, perkuse, The Webb Sisters, Stile Antico, Vincent Ségal – violoncello, Kenny Garrett – sopránsaxofon, Daniel Hope – housle, Ira Coleman – kontrabas, Julian Sutton – melodeon, Edin Karamazov – loutna ad. Produkce: Robert Sadin a Sting. Nahráno: 2009, Manhattan Center Studios, SevenSeas Studios, New York. Vydáno: 2009. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 2719152 (Universal Music).

Vánoční deska rockové superhvězdy Gordona Matthewa Thomase Summera (*1951), známého pod uměleckým jménem Sting , je tak prazvláštní, že na ní nelze vznášet měřítka obvyklá v této rubrice. Proto i hodnocení je relativní. Sting prostě ve zralých letech přesedlal na dvojkolejnost a plní si svůj sen předávat hudební poselství v oblasti „klasické“ hudby, přičemž by asi byla spíše na místě škatulka crossover. Na rozdíl od jiných (Sarah Brightman, Michael Bolton…) se mu to v podstatě skutečně daří. Jeho vánoční sny jsou zajímavější, barevnější, stylově pestřejší, lépe připravené a vhodnější nežli předešlý projekt Songs From The Labyrinth. Okouzlen vzpomínkami na dětství, zimní kolorit vánoc, užaslý nad hudbou Purcella a anglických tradicionálů stvořil s řadou spolupracovníků album, kde se mísí eklekticismus s originalitou a kde kromě úprav starých anonymních melodií, Purcella, Praetoria jsou i jeho písně a texty. Vše je provedeno profesionálně, žádný detail není ponechán náhodě. Škoda, že se rozhodl i pro úpravy známých melodií Schuberta (Kolovrátkář ) a Bacha (otextoval melodii Sarabandy z cellové sólové suity). Přestože chápu náladové pohnutky této volby, v této verzi znějí dost nepřípadně. Budete-li poslouchat bez předsudků, tak jistě oceníte hlavně příjemně sugestivní atmosféru desky a výborné instrumentální provedení. Mám pocit, že to Sting myslí vážně a že to není ani póza, ani komerční kalkul. Třeba se však mýlím a za třicet, padesát let budou lidé poslouchat klasickou hudbu hlavně v podobných úpravách. Jeden známý český rockový kritik napsal na Aktuálně.cz, že „z hlediska soudobého hudebního života If On A Winter‘s Night… nudí. Ušlechtile nudí; je mimo“. Pan kolega je mimo. Projektu bych vytkl ledacos, ale nudu ne.